May 3, 2009

'Selsema Babi'

Dunia dikejutkan dengan satu wabak y begitu berbahaya iaitu selsema babi @ swine flu. Pandemik y mula menyerang Mexico telah membunuh seratus orang lebih n mampu untuk mengulangi sejarah wabak selsema y menyerang dunia suatu masa dahulu seperti selsema Sepanyol y membunuh berjuta2 orang. Rasanya, tindakan y sewajarnya perlu diambil sepantas mungkin supaya pandemik ini dapat dibendung.

Selsema ini mula dikesan apabila ia membunuh hampir semua penduduk di sebuah kampung di Mexico dimana kampung itu merupakan kawasan terbesar penternakan babi di Mexico. Ia dipercayai berasal dari babi kemudian tersebar kepada manusia.

Virus merupakan makhluk Allah y sangat unik. Tidak ada klasifikasi apakah sebenarnya makhluk y digelar virus ini. Ia bukanlah sejenis haiwan tetapi hidup. Hendak dikatakan hidup, ia bukanlah sejenis hidupan. Namun ia mampu mencipta bencana n malapetaka kepada manusia.

Akhbar semalam melapor bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia memerintahkan supaya semua media n orang ramai berhenti menggunakan istilah selsema babi. Istilah y baru adalah influenza A H1N1. Disini, dilihat, tidak relevan arahan sebegini dikeluarkan. Seolah2 mahu melindungi kepentingan sesebuah organisasi. Nama selsema babi sahaja cukup untuk menggerunkan dan mendidik penduduk dunia untuk begitu berdisiplin, menjaga kebersihan agar wabak ini tidak merebak. Influenza A, mungkin akan disalahertikan sebagai penyakit biasa y tidak perlu diberikan perhatian. Tidak payahlah melindungi penternak babi. Sudah terbukti bahawa babi adalah haiwan kotor, y menjadi pusat segala penyakit berkumpul. Didalam bidang sains n perubatan, babi digelar perumah unik. Segala virus, bakteria n parasit menjadi matang di dalam babi. Jadi, tidak salah untuk kita menggunakan istilah tersebut.

Kita sekarang perlu menyerah diri kepada Allah SWT agar bencana ini tidak akan melanda Malaysia. Jagalah kesihatan. Hidup dengan lebih berdisiplin dalam menjaga kebersihan.

p/s: Babi pulak selsema, dulu burung!

1 comment:

NA said...

aku sokong ko!