May 8, 2009

'Negara Pasir Dua Butir @ Perak Darul Ridzuan'

Perak menjadi tumpuan ramai bermula awal tahun 2009 akibat daripada krisis politiknya. Ia bermula dengan kejatuhan Kerajaan Pakatan Rakyat(PR). Menteri Besarnya disingkirkan dari jawatan atas undi tidak percaya n isu lompak parti YB PR ke dalam kem Barisan Nasional(BN). Semua orang tahu cerita ini.

Selepas itu, bermacam2 adegan y dapat rakyat saksikan. Menteri Besar y lalu telah digantikan, tetapi oleh kerana tidak dapat menerima kenyataan, pelbagai tindakan biadap y dilakukan oleh PR untuk merebut kuasa. Antara y paling pelik ialah mengadakan persidangan di bawah pokok (cam dalam cerita Laksamana DoReMi). Nak ketawa pun ada apabila melihat gelagat orang gila talak ni.

Semalam, kemuncaknya berlaku pula kekecohan di DUN Perak. Wakil2 rakyat bergelut, menjerit n memaki hamun dalam DUN Perak, tanpa mempedulikan YAM Pemangku Sultan Perak y menunggu selama lebih 5 jam untuk merasmikan DUN tersebut. Ini pun semua orang dah tahu.

Puncanya, untuk menjadi lebih adil, saya perlu mengulas secara neutral. Sebenarnya, YB2 ini tidak layak menjadi 'wakil rakyat' atas kerosakan moral mereka. Mereka ini tidak ubah seperti mat2 rempit y tiada pertimbangan diri, baik BN @ PR. Wakil rakyat dari parti Islam pun bertindak seolah tiada pedoman. BN pun y mengambil kuasa secara lompat parti ini, sebenarnya menunujukkan moral pemimpinnya. BN selalu melaungkan tidak boleh lompat parti, tetapi y dilakukan adalah sebaliknya. Institusi kerajaan telah tercemar. Ini akan secara tidak langsung mempengaruhi rakyat, y mungkin mengetuai institusi2 tertentu, untuk melakukan perkara y sama dengan alasan bahwa pemimpin mereka menghalalkan perkara itu atas prinsip demokrasi. Inilah bahananya apabila mencedok prinsip keadilan barat n bukan Islam. Setakat y saya tahu, kelakuan SEMUA ahli YB semalam tidak ubah seperti beruk y sedang melalui proses evolusi. Fizikal seperti manusia, tetapi akal n fikiran masih belum sempurna terevolusi.

Pastu, y paling x boleh diterima, apabila dapat jer kuasa, mula la menunjukkan keangkuhan. Jual semua kereta baru, kononnya x ada jiwa patriotism. Kena guna Proton, baru nampak patriotism. Bukankah itu satu tindakan tidak bertanggungjawab, membazirkan duit2 rakyat. Kalau soal duit rakyat, pemimpin harus mengetepikan keangkuhan n ideologi politik mereka. Pemimpin semakin kaya, rakyat merana. Sampai ada 7 orang anak, seorang pun x mampu dihantar ke sekolah.

p/s: 1 Malaysia, YB didahulukan, rakyat dikemudiankan...

No comments: