Mungkin bagi sesetengah orang, title entri ini akan menimbulkan rasa tidak puas hati, jelak n muak dengan apa y akan dperkatakan. Namun, hakikatnya, inilah kebenaran y perlu di telan dalam memastikan setiap generasi muda hari ini membuka mata melihat ilmu dari kaca mata y amat berharga. Ilmu y dimaksudkan disini adalah ilmu akademik. Ia merupakan kunci penting kepada melahirkan generasi y celik dengan situasi n bijak merencanakan masa hadapan y leibh cemerlang.
Apabila wujud orang2 y tidak tahu kepentingan ilmu, maka akan wujudlah golongan y kuat membodek, mengampu n mengipas orang lain hanya untuk kedudukan n jawatan. Ini akan merosakkan sesebuah institusi y bernama universiti.
Perbincangan bersama2 warga akademik, membuka satu dimensi apabila melihat ke dalam hal ehwal pelajar di universiti2. Acap kali di dengar, ahli2 akademik y bergelar Profesor, Profesor Madya, Doktor n sebagainya memberita tentang hal ehwal pelajar y kerap kali mengganggu urusan akademik pelajar. Memang benar, ilmu di universiti bukan hanya ilmu akademik semata2, namun masyarakat ini secara khususnya mahukan anak2 mereka memasuki universiti untuk menimba sebanyak mana ilmu akademik, termasuk ilmu agama n sosial dalam membina masyarakat majmuk y berjaya. Y kedua, apabila mendapat ilmu, maka akan bekerjaya n dapat membantu membela nasib ibu bapa.
Pernah sekali apabila berbincang dengan penyelia berkenaan dengan penyelidikan y sedang dijalankan, saya diajukan satu soalan oleh penyelia saya. Soalannya lebih kurang begini, "Zul, kalau dikatakan awak bekerja, awak mendapat kerja sebab awak sangat berilmu. Seorang kawan awak mendapat kerja kerana hubungan baiknya dengan pihak atasan. Kemudian dia berkata kepada kamu, kenapalah perlu belajar n menimba ilmu sebanyak mungkin, gaji kau dengan aku sama saja". Apa y perlu dijawab, tanya penyelia saya. Sebenarnya saya tidak ada idea untuk menjawab soalan itu kerana situasi begitu ada kebenarannya. Kemudian dia berkata, akan rosak bangsa kita kalau inilah pemikiran y ditanamkan dalam otak seseorang.
Banyak perkara y diketahui apabila duduk semeja dengan ahli2 akademik. Perasaan mereka agak sukar ditafsirkan. Namun kerap kali terdengar adalah cerita mereka tentang hal ehwal pelajar. Contohnya, banyak aktiviti bukan akademik y dianjurkan oleh hal ehwal pelajar y kadang2 merosakkan pelajar secara tidak sedar. Ada satu peristiwa, seorang pelajar membawa surat meminta pelepasan daripada pensyarah kerana perlu menyertai satu aktiviti anjuran hal ehwal pelajar. Tetapi pada masa itu, pelajar itu mempunyai ujian. Apa y menyedihkan, masih tergamak pihak y mengeluarkan surat pelepasan itu, n pelajar itu sendiri mahu meminta pelepasan dari menduduki ujian semata2 mahu mengangkat nama universiti dengan menyertai aktiviti tersebut padahal dia sedia maklum, ujian di universiti adalah sesuatu perkara y amat amat penting. Menaikkan nama universiti bukanlah dengan cara itu, tetapi dengan cara belajar dengan tekun, itulah y akan mengangkat nama universiti. Ada pula y datang pada seorang pensyarah, mengatakan kepada pensyarah itu, nasib baik dia aktif menyertai program2 bersama2 hal ehwal pelajar, n kemudian belum pun sempat konvo, dia sudah mendapat jawatan dalam pentabiran di universiti. Tidak perlu bersusah payah pergi ke kelas. Malahan, ada pula y gagal, kemudian terpaksa menambah tahun pengajian akibat kegagalan itu, tetapi kemudian memegang jawatan dalam universiti.
Selepas saya bergraduasi, saya juga mendapat beberapa tawaran bekerja, termasuk di sebuah bank di Alor Setar, namun saya memilih untuk menyambung pelajaran kerana saya merasakan banyak kekhilafan y telah saya lakukan semasa bergelar mahasiswa. Namun saya akui n menerima kekurangan y saya ada untuk memandu saya menimba ilmu ke setakat mana y saya mampu. Semoga impian saya untuk mencapai kecemerlangan pada masa hadapan bersama2 bakal isteri y sekarang menyambung pengajian ke peringka Ph. D akan tercapai.
Apabila wujud orang2 y tidak tahu kepentingan ilmu, maka akan wujudlah golongan y kuat membodek, mengampu n mengipas orang lain hanya untuk kedudukan n jawatan. Ini akan merosakkan sesebuah institusi y bernama universiti.
Perbincangan bersama2 warga akademik, membuka satu dimensi apabila melihat ke dalam hal ehwal pelajar di universiti2. Acap kali di dengar, ahli2 akademik y bergelar Profesor, Profesor Madya, Doktor n sebagainya memberita tentang hal ehwal pelajar y kerap kali mengganggu urusan akademik pelajar. Memang benar, ilmu di universiti bukan hanya ilmu akademik semata2, namun masyarakat ini secara khususnya mahukan anak2 mereka memasuki universiti untuk menimba sebanyak mana ilmu akademik, termasuk ilmu agama n sosial dalam membina masyarakat majmuk y berjaya. Y kedua, apabila mendapat ilmu, maka akan bekerjaya n dapat membantu membela nasib ibu bapa.
Pernah sekali apabila berbincang dengan penyelia berkenaan dengan penyelidikan y sedang dijalankan, saya diajukan satu soalan oleh penyelia saya. Soalannya lebih kurang begini, "Zul, kalau dikatakan awak bekerja, awak mendapat kerja sebab awak sangat berilmu. Seorang kawan awak mendapat kerja kerana hubungan baiknya dengan pihak atasan. Kemudian dia berkata kepada kamu, kenapalah perlu belajar n menimba ilmu sebanyak mungkin, gaji kau dengan aku sama saja". Apa y perlu dijawab, tanya penyelia saya. Sebenarnya saya tidak ada idea untuk menjawab soalan itu kerana situasi begitu ada kebenarannya. Kemudian dia berkata, akan rosak bangsa kita kalau inilah pemikiran y ditanamkan dalam otak seseorang.
Banyak perkara y diketahui apabila duduk semeja dengan ahli2 akademik. Perasaan mereka agak sukar ditafsirkan. Namun kerap kali terdengar adalah cerita mereka tentang hal ehwal pelajar. Contohnya, banyak aktiviti bukan akademik y dianjurkan oleh hal ehwal pelajar y kadang2 merosakkan pelajar secara tidak sedar. Ada satu peristiwa, seorang pelajar membawa surat meminta pelepasan daripada pensyarah kerana perlu menyertai satu aktiviti anjuran hal ehwal pelajar. Tetapi pada masa itu, pelajar itu mempunyai ujian. Apa y menyedihkan, masih tergamak pihak y mengeluarkan surat pelepasan itu, n pelajar itu sendiri mahu meminta pelepasan dari menduduki ujian semata2 mahu mengangkat nama universiti dengan menyertai aktiviti tersebut padahal dia sedia maklum, ujian di universiti adalah sesuatu perkara y amat amat penting. Menaikkan nama universiti bukanlah dengan cara itu, tetapi dengan cara belajar dengan tekun, itulah y akan mengangkat nama universiti. Ada pula y datang pada seorang pensyarah, mengatakan kepada pensyarah itu, nasib baik dia aktif menyertai program2 bersama2 hal ehwal pelajar, n kemudian belum pun sempat konvo, dia sudah mendapat jawatan dalam pentabiran di universiti. Tidak perlu bersusah payah pergi ke kelas. Malahan, ada pula y gagal, kemudian terpaksa menambah tahun pengajian akibat kegagalan itu, tetapi kemudian memegang jawatan dalam universiti.
Selepas saya bergraduasi, saya juga mendapat beberapa tawaran bekerja, termasuk di sebuah bank di Alor Setar, namun saya memilih untuk menyambung pelajaran kerana saya merasakan banyak kekhilafan y telah saya lakukan semasa bergelar mahasiswa. Namun saya akui n menerima kekurangan y saya ada untuk memandu saya menimba ilmu ke setakat mana y saya mampu. Semoga impian saya untuk mencapai kecemerlangan pada masa hadapan bersama2 bakal isteri y sekarang menyambung pengajian ke peringka Ph. D akan tercapai.