Nov 21, 2010

'Anak Ku Yang Pertama'

Pada detik 2.35 pagi, 29 Oktober 2010, Wan Asshaff bin Wan Mohd. Hafezul telah selamat dilahirkan di Hospital Columbia-Asia, Taiping. Akibat sedikit masalah, bayi comel yang sepatutnya dilahirkan secara normal telah dilahirkan melalui C-section. Isteriku, Asshifa, dijangka akan melahirkan Asshaff pada 5 November 2010, tetapi terawal seminggu dari tarikh y dijangkakan. Dia mula sakit 3 hari sebelumnya. Pada pagi isnin tu, aku dah balik ke USM. Dalam pukul 11 tu, isteriku called, n bagitau yang dia dah mula rasa sakit. Ada darah keluar sedikit. Aku terus bergegas pulang ke Taiping. Petang itu aku terus membawa Shifa ke hospital. Dr Khairul, y merawat isteri aku sepanjang tempoh mengandung melakukan pemeriksaan n memberitahu bahawa belum sampai masa lagi. Isteriku masih belum 'terbuka' lagi. Kemudian, selepas 3 hari, dengan sakit y datang sekejap2, Shifa mula rasa sakitnya semakin kerap. Selepas berjemaah malam Jumaat 28 Oktober 2010 serta membawa Yasin, sakit Shifa datang lagi. Dari 30 minit sekali, ia semakin kerap ke 5 minit sekali. Dalam pukul 10.30 malam camtu, aku membawa Shifa ke hospital ditemani oleh kedua ibu bapa mentua aku. Shifa diperiksa. 'Bukaan'nya baru 2cm. Dr menjangkakan Shifa akan melahirkan baby lebih kurang pagi, pukul 4 5 pagi camtu. Awalnya, semua ok. Kedudukan baby, heart beat nya semua normal. Dr berpesan kepada Shifa untuk makan sedikit pada malam itu, untuk mengumpulkan tenaga sewaktu bersalin nanti.



Pada pukul 1.45 pagi camtu, tiba2 heart beat baby meningkat. Sepatutnya range normal 120 - 160. Tetapi tiba2 meningkat sehingga 190 dan tidak turun. Nurse y menjaga Shifa agak cemas n terus menghubungi Dr Khairul. Dalam tempoh 15 minit, Dr datang n Shifa terus dibawa ke labor room. Air ketuban (amniotic fluid) dipecahkan. Namun masih tidak menunjukkan apa2 perubahan. Menurut Dr, baby mungkin dah berak dalam kandungan. Namun Dr masih usahakan untuk Shifa melahirkan baby secara normal. IV drip dimasukkan untuk mencairkan ketuban, namun tidak berkesan. Pilihan terakhir dicadangkan. C-section! Aku pada mulanya agak keberatan untuk membenarkan Shifa dibedah. Sudahlah menyaksikan bagaimana sakitnya dia diperlakukan semasa Dr memecahkan ketuban tadi. Namun, memikirkan nyawa n keselamatan baby, aku akhirnya menurunkan tandatangan untuk membenarkan Shifa menjalani C-section itu.

Shifa, dibawa masuk ke Operation Theater (OT). Aku dibenarkan untuk menemani Shifa sepanjang prosedur itu. Aku diberikan pakaian untuk OT berwarna hijau. Selepas menukar pakaian, aku dibawa masuk n diberi kerusi untuk duduk ditepi Shifa. Pada masa itu, Shifa sudah dibius separuh badan n dia dalam keadaan sedar. Selepas tu, y aku sedar, Shifa sedang dibedah n aku menyaksikan dari mula sehinggalah selesai. Namun, seumur hidup aku, aku xkan lupa saat melihat Dr menarik keluar Asshaff dari dalam perut ibunya. Seperti mimpi! Yang aku ingat, aku tidak putus2 menyebut 'Allahuakbar' berulang2 kali. Sangat hebat kuasa Allah. Aku seperti mimpi. Baby Asshaff kemudian di'pass'kan kepada Dr Fabian, pakar kanak2 untuk tindakan seterusnya. Aku sempat melihat Dr memasukkan getah ke dalam mulut Asshaff untuk menyedut air ketuban n najis y termasuk ke dalam mulutnya. Menurut Dr, nasib baik cepat keputusan diambil untuk melahirkannya secara pembedahan. Sekiranya terlewat, ditakuti baby akan tertelan najis n mungkin akan berlakunya jangkitan. Alhamdulillah, semua selamat. Selepas itu, aku keluar dari OT sementara Dr menjahit luka pembedahan Shifa. Aku terus menuju ke nursery tempat baby diletakkan dan mengazankannya seterusnya mengiqamatkan Asshaff. Harapanku semoga dengan kalimah pertama y didengarinya itu akan menjadikannya anak y soleh.



Shifa dibawa masuk ke wad. Alhamdulillah, isteriku selamat setelah melalui saat2 y menggetirkan. Sayangku kepadanya semakim melimpah ruah dengan kehadiran cahaya mata kami y pertama. Shifa tinggal di wad selama 2 hari. Pada petang sabtu, 30 Oktober 2010, y juga merupakan ulang tahun perkahwinan kami y pertama, Shifa dibenarkan keluar dari wad. Wan Asshaff merupakan hadiah ulang tahun perkahwinan kami y teristimewa. Terima kasih isteriku n selamat datang, Wan Asshaff ke dalam kehidupan kami berdua.

No comments: