May 4, 2009

'Bijak la Jurutera-Jurutera Kita'

Semua orang tahu, jurutera2 memainkan peranan penting dalam pembangunan sesebuah negara. Tanpa jurutera, tidak adalah KLCC Twin Tower, Masjid Terapung, Jambatan Pulau Pinang, Eiffel Tower n macam2 lg. Pekerjaan sebegini juga dipandang tinggi. Kalau seseorang jurutera tu g meminang seorang anak dara, mesti mak bapak dia akan terima camtu jer (agak aku la). Kalau di universiti, pelajar2 kejuruteraan ini mempunyai status n semangat tersendiri dengan membawa title pelajar kejuruteraan.

Namun, kadang2 aku terfikir, mereka ini belajar mungkin di atas kertas sahaja. Akademik begitu tinggi namun pengalaman sangatlah kurang. Aku rasa, mereka langsung tidak belajar sejarah2 kejuruteraan masa silam dalam membina kehebatan kejuruteraan dalam zaman moden ini. Fokus aku adalah jurutera2 di Malaysia.

Sebagai contoh, sudah lama aku melihat jalan2 raya y pernah aku lalui. Aku terfikir, kenapa di tengah2 jalan raya tiba2 ada kotak untuk kabel. Kalau korang perasan la, mesti akan ada cam kotak y ditutup oleh penutup besi di tengah2 jalan. Bukan satu, tetapi boleh dikatakan sepanjang jalan. Y menariknya, kotak itu tidak sama tinggi tar jalan. Kadang2 tinggi, kadang2 rendah. Ini membahayakan pengguna jalan raya terutamanya penunggang motosikal. Kenapa kotak2 kabel tu x diletakkan di tepi jalan atau di atas pembahagi jalan. Adakah itu memang salah satu tekbik kejuruteraan.

Semalam, semasa aku melalui jambatan Pulau Pinang, aku melihat motosikal2 mencelah2 di depan2 kereta2. Ia nampak membahayakan penunggang motosikal2 tersebut. Aku terfikir, kenapa tidak dibuat laluan khas motosikal. Kenapa jurutera2 tidak mencadangkan kepada kerajaan. Aku fikir, sekiranya ada lorang khas motosikal, kuranglah kemalangan jalan raya diatas jambatan. Pastu apabila orang ramai lihat betapa selamatnya menunggang motosikal di atas jambatan, mesti lebih ramai beralih kepada menunggang motosikal. Secara tidak langsung, kesesakan jalan di atas jambatan boleh dikurangkan. Tetapi, aku tidaklah lebih pandai dari jurutera2 kat Malaysia ni.

p/s: Aku bukan jurutera...

No comments: