Nov 18, 2008

'Bloggers n Politik'

Ok, aku baru perasan hari ni ramai plak budak2 USM dah ada blogpage sendiri. Aku pun cubalah baca 1 by 1, tapi x mampu la nak baca semua. Menarik. Ramai y boleh menulis. Dengan blog, now everyone can writes(cam motto Air Asia plak).. Boleh x kalau aku nak komen skit. Target aku masih dalam hal2 politik dan akademik. Ini memang subjek y aku minat la.

Kepada sesiapa y rasa mahu memberi pandangan tentang politik negara dan apa y berlaku disekitar kita perlulah banyak membaca. Jangan menjerat tanpa jerat y kukuh, kerana takut idea y sedemikian akan dikatakan lapuk kerana tidak mempunyai asas y kukuh. Y paling penting juga ialah, selalulah selak2 buku sejarah negara dan peradaban dunia supaya sedikit sebanyak ada juga asas kepada setiap dakwaan n pandangan.

Sebenarnya, saya amat gemar sejarah pembentukan negara bangsa kita. Saya x mahu mendakwa saya rajin menyelak buku2 sedemikian(Dr Salmah mesti marah kalau dia tau), tapi minat untuk mengetahui setiap perkara dengan lebih mendalam membuatkan perkara y dibaca melekat di fikiran. Kadang2, rasa terharu dengan perjuangan pejuang2 dahulu membina negara ini. Sayang betul mereka pada kita.

Ok, saya fikir pasti ramai y mencebik apabila membaca blog kali ni. Saya bukannya apa, saya amat mengalu2kan pandangan y adil dalam politik, tidak menyokong @ membangkang secara ikut2an, tetapi secara waras. Jangan taksub kepada apa pun, tetapi bersederhanalah. Jangan apabila pemimpin terang2an makan tahi, kita pun makan tahi juga.

p/s: bosan betul baca blog Aspirasi, hmmm~~

No comments: