Dec 3, 2009

'Doa Turunkan Bala'

Agaknya Menteri Besar Kelantan sudah gila. Di dalam masyarakat Melayu, orang y tinggi ilmu agama sehingga memudaratkan dirinya kerana ketidakfahaman kepada asas2 agama digelar 'gila isim'. Namun, Menteri Besar ini bukanlah orang y sedemikian. Beliau mahir n sangat tinggi ilmu pengetahuan di dalam hal ehwal agama, mustahil beliau terlupa asas2 Islam y unggul. Maka, beliau dikategorikan sebagai gila sebenar, bukan gila y dibuat2.

Terbaru, beliau menyeru agar didoakan bencana kepada orang Islam y tidak sealiran dengan jemaahnya. Ini hanya disebabkan oleh pertikaian tentang wang atau harta dunia y tidaklah diberi perhatian sangat oleh sesiapa sahaja y zuhud. Wang ehsan y menjadi puncanya. Padahal, sebagai seorang ulama, beliau tidaklah sangat menjatuhkan air mukanya sendiri dengan meminta2. Benarlah sepertimana kata-kata Umar Al-Khattab y sangat terkenal,"Kefakiran menyebabkan kekufuran". Ulama pewaris Nabi. Namun Nabi SAW tidak pernah mendoakan bala terhadap orang lain, terutama sekali kepada sesama agama. Ketika Baginda di halau dan dilontar batu oleh penduduk Taif y kafir ketika Baginda mahu mencari perlindungan di sana, namun apabila ditanya oleh Jibril a.s bahawa Allah akan menurunkan bala sekiranya Baginda mahukan terhadap mereka, maka Rasulullah SAW menolak n mendoakan kesejahteraan untuk penduduk Taif. Doa Baginda adalah supaya hidayah Allah SWT diturunkan kepada penduduk Taif.

Jadi, jelas sekali bahawa Nik Aziz bukan ulama tetapi hanya 'ular dalam semak' y perlu dipukul agar ia tidak membunuh akidah orangg Islam nanti. Saya tidak pasti tahap kesihatan mental Menteri Besar ini, namun sekiranya diperhatikan, jelas beliau sudah mula kehilangan arah serta tahap kesihatan mentalnya y mula merosot.

Penyokong2 PAS y buta tuli mungkin mengangkap apa y dikatakan oleh Tok Guru mereka sebagai sesuatu y perlu diguna pakai, namun tidaklah mereka sedar bahawa mereka sedang mengikut apa y dikatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran sebagai 'taghut'. Inilah perkara y dikesalkan y sedang terjadi di dalam masyarakat kita. Islam sesama Islam bertelagah, kafir bertepuk tangan dikiri n kanan. Akhirnya Islam hancur, umatnya lemah n hanya menjadi bahan sepak terajang bangsa lain di dunia ini.

Kepada Nik Aziz, harap beliau bertaubat dengan apa y dikatanya sebelum matahari terbit dari sebelah barat. Berdosa dengan Allah, mudah untuk diampunkan, namun berdosa dengan sesama manusia, tunggu sahajalah apabila berda dihadapan Allah y Maha Agung nanti. Ilmu agama y tinggi, tidaklah menjamin kita ke syurga. Malah, ia adalah tanggungjawab y paling berat y perlu kita pikul.

4 comments:

Aidilyati said...

salam saudara

berkenaan dgn isu ini,pada pendapat saya saudara dan mereka2 di luar sana sdg dipermainkan oleh pihak media...

sy tgk video yg tok guru jelaskan berkenaan dgn doa itu...pihak media x paham bahasa...tok guru kn cakap loghat kelantan..missunderstood di situ....

so renung2kn...hihi

Hafezul said...

Idyl atie : Saya pun rasa dipermainkan apabila bala y sebenar telah trun kepada Kelantan. Satu soalan, awak rasa y kata2 Nik Aziz tu sinikal or sarcastic? Saya rasa tidak sebab sebagai seorang y so-called Tok Guru, perbuatan n perkataannya akan jadi penilaian kepada peribadinya. Orang dah mengangkat darjatnya, xkan dia boleh bergurau dengan perkataan2 camtu. Orang sepertinya, kalau berkata 'uff' pun tidak sedap untuk didengar apatah lagi perkataan lain. Terima kasih.

Anonymous said...

jgn mencemuh kalau hanya tgk sebelah mata..jgn menilai kalau tgk hanya sebelah pihak..act wisely


http://www.blogtokguru.com/pages/posting/30/royalti-siapa-yang-celupar-

Anonymous said...

This paragraph provides clear idea for the new viewers of blogging, that
truly how to do blogging.

My webpage - members.clairehunterphotography.com