Jul 1, 2009

'Kisah Pelajar UM y Dungu'

Sehari dua ni, heboh dengan kisah beberapa pelajar dari Universiti Malaya (UM) y telah bertindak bodoh dengan melakukan vandalisme, menconteng Dewan Akademi Pengajian Islam UM dengan kata2 kesat kepada isteri PM kita, Datin Seri Rosmah Mansor. Tidak dapat dipastikan adakah mereka ini benar2 mahasiswa UM ataupun cuma manusia bodoh y bertopengkan pelajar sebuah universiti terkemuka kerana sikap mereka y begitu biadap y sama sekali tidak boleh dimaafkan.

Sebenarnya, bermacam2 perkara y bermain2 di fikiran saya ketika ini, terutamanya selepas membaca satu berita dari internet y melaporkan bahawa seorang pelajar UM telah mengugut pihak universiti supaya tidak mengambil tindakan terhadap rakan2 y didakwa melakukan perkara y tersebut, sekiranya pihak universiti tidak mahu berhadapan dengan bantahan daripada mahasiswa UM sendiri. Pada saya, saudara Shazni Munir, Presiden Persatuan Mahasiswa Islam lebih bodoh daripada seekor lembu (mungkin ini y paling sesuai y patut saya gunakan dalam entry saya ini). Dia telah salah percaturan dengan menulis di dalam blognya sedemikian. Dia fikir semua mahasiswa adalah bodoh sepertinya. Inilah bahananya sekiranya mahasiswa y masih mentah terjerumus dalam arena politik. Sebab inilah AUKU dikuatkuasakan, supaya tidak ada mahasiswa2 sebegini y pastinya akan merosakkan negara pada masa akan datang. Kononnya nak menjadi hero mahasiswa. Shazni, u just go to hell.

Apa y paling saya kesalkan, mereka ini adalah pelajar pengajian Islam. Saya amat risau sekiranya ini akan menjatuhkan martabat n maruah agama Islam kerana ramai orang luar y memerhatikan perbalahan di kalangan umat Islam sendiri supaya mereka terus lemah n tidak mampu bangun lagi. Inikah generasi y kita harapkan. Ubun2 masih lembik, tetapi sudah pandai nak ugut itu n ini. Saya percaya, ada dalang disebalik semua y berlaku ini.

Pada hemat saya, UM tidak perlu takut untuk membuang pelajar2 sebegini y menjadi duri dalam daging. Supaya peristiwa lalu tidak berulang, kurung sahaja mereka y tidak tahu mengenang budi ini ke ISA. Saya memang terasa begitu teruja untuk berhadapan dengan orang2 sebegini. Walaupun mereka in berwajah Islam, berpendidikan Islam, namun hati n jiwa mereka tidak lebih daripada seorang yahudi begitu ekstrimis, y di dalam hati mereka cuma ada perasaan benci semata2. Janganlah permainkan Islam untuk kepentingan sendiri. Belajar2lah pandai, jangan dok membuang masa sahaja membuat perkara2 bodoh sedemikian. Takut di masa hadapan, kamu semua hanya menjadi peminta sedekah di tepi jalan.

p/s: Geram, geram, geram....!!!

2 comments:

Anonymous said...

salam..emm, sori ye..ayat 'u just go to hell' tu cm x kena la. kalau xde pun xpe kot. awak ada point, good point for every issue. tapi x nak la things like that menyebabkan org rase x best plak kt awak..bila ada opinion, cara melampiaskan opinian tu should be proper jgak.anyway,keep up your gd work. u r a good observer. kite saling menegur la ye jika ada yg x sesuai.

Hafezul said...

Wsalam. Thanks. I'll be extra careful next time. Just sometimes, when I'm writing, emotions come with the ideas. Thanks anyway..