Jul 8, 2009

'Kisah Tok Guru'

Selama ini, orang2 dari parti PAS amat berbangga dengan Tuan Guru mereka, siapa lagi kalau bukan Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am parti tersebut y nampak gayanya akan menjawat jawatan itu sehingga ke liang lahad. Saya dahulu merupakan salah seorang pro-UMNO y begitu menghormati ilmu n keperibadian Nik Aziz. Namun, saya pasti sekarang, bahawa dahulu saya telah tersilap menilai Nik Aziz.

Pada zaman Nabi SAW, baginda begitu bimbang tentang kewujudan ulama su' y dalam hadith2 baginda, akan muncul pada akhir zaman. Ramai y sekarang mengakui diri sebagai alim n berpengetahuan y tinggi dalam bidang agama, namun secara jelas tidak 100% mempraktikkan kealiman itu dalam kehidupan seharian. Banyak perkara y diselindungkan demi kepentingan politik y cetek.

Janganlah ada orang datang kepada saya n mengatakan Nik Aziz bila mati akan masuk syurga (seperti dakwaan sesetengah ahli PAS y ekstrem), kerana belum tentu lagi. Banyak kesilapan n kekhilafan y telah dilakunya. Sebagai orang y dihormati, dia sepatutnya menjadi contoh n teladan kepada orang lain. Tetapi dia pula y menjadi 2x5 dengan orang2 PAS lain. Kadang2, apabila diperhatikan kenyataan2 Tok Guru ini, dirasakan seperti seorang kanak2 y sedang berkata2. Tidak matang n main hentam kromo jer apa y tidak sealirang dengan perjuangannya. Ini y dikatakan sebagai ketam y tidak berjalan betul tetapi mahu mengajar anaknya berjalan dengan lurus.

Mengatakan orang Islam y tidak PAS sesat adalah permainan mulut Nik Aziz sekarang. Jadi, inikan ulama y kita harap2kan. Politik, politik la jugak, tapi jangan sampai melacurkan keperibadian sendiri dengan mengeluarkan kata2 kesat kepada orang lain y tidak seperjuangan. Walaupun kita berada di tempat y tinggi, namun hormatilah orang lain. Susah sebenarnya nak mencari ulama y betul2 ulama sekarang ini.

p/s: PAS+UMNO- Harapan y xkan pudar..

No comments: