Jul 1, 2009

'Selamat Datang Ke USM'

Rasanya, belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Datang n Tahniah kepada semua pelajar2 baru sidang akademik 2009/2010. Selamat datang ke Universiti APEX y menjadi kebanggaan semua. Kepada y mendapat tempat ke Pusat Pengajian Sains Kaji Hayat, Tahniah n Selamat Datang. Rasanya, pengambilan kali ini, tidak begitu ramai. Alhamdulillah, y terpilih pasti merasa bangga kerana berpeluang menjejakkan kaki, menimba ilmu n mendapat segala jenis pengalaman di universiti y terulung ini.

Apabila berada di sini, ilmu akademik adalah matlamat utama. Kejar n raih sebanyak mungkin ilmu y telah lama tersimpan di perut USM ini. Di universiti, pelajar2 akan menjadi lebih berdikari, belajar untuk membuat keputusan sendiri. Walaupun usia masih mentah, diharap dengan pengalaman baru, akan menjadi semua lebih matang n berupaya untuk menyumbangkan sesuatu kepada universiti ini untuk menjadikannya gedung ilmu y terulung di Malaysia.

Banyak y harus diingatkan kepada diri sendiri. Jadikanlah insan y bertanggungjawab. Jangan ikut perangai2 buruk kawan, ikutlah apa sahaja y memberi manfaat n kebaikan. Saya percaya, sebahagian besar daripada pelajar2 ini akan mendapat PTPTN. Uruskan dana itu sebaik2nya. Jangan berbelanja dengan cara tidak berhemah. Gunakan untuk apa sahaja y berkaitan dengan ilmu. Membeli buku n makan minum adalah perkara y paling utama. Kadang2, remaja2 y baru merasa memegang duit dalam jumlah y banyak akan mudah hanyut n lupa akan tujuan duit itu diberikan.

Beri tumpuan n fokus utama kepada ilmu akademik. Tidak usahlah untuk 'join' itu n ini, especially persatuan2 y lebih banyak membuang masa daripada memberi faedah y terbaik kepada semua pelajar. Sebagai contoh, MPP, Persatuan Pelajar Islam, Persatuan Bahasa TiongHua n lain2. Walaupun bertujuan untuk menimba sebanyak mungkin pengalaman, tetapi percayalah, ia akan menyebabkan tujuan utama untuk datang n belajar di universiti ini akan menjadi terbantut kerana secara kasarnya, persatuan2 seperti ini tidak akan menyebabkan pelajr2 berijazah dengan grade y baik, malahan ramai y pada tahun pertama mendapat grade kelas pertama, telah merosot pelajarannya kerana terlalu sibuk dengan aktiviti2 berpersatuan ini.

Y paling utama, jagalah diri baik2, keselamatan n ingatlah setiap pesan ibu n bapa y menaruh harapan menggunung untuk melihat anak2 mereka, y dibesarkan hasil peluh n air mata menjadi insan y berjaya. Selamat Maju Jaya..

No comments: