Oct 22, 2008

'Asas pemikiran yang kritikal'

Dalam blog ini, banyak tulisan menyentuh tentang politik Malasyia dan melayu secara khusus. Namun, tulisan sebegini tidaklah terlalu menyeluruh. Ia adalah merupakan pendapat semata2 dan tidaklah boleh dikategorikan sebagai provokasi atau bersifat perkauman. Pendapat ini diharap akan membuka minda masyarakat seusia saya yang berminat dengan tulisan di blog2 dan media alternatif.

Sikap kritikal saya memang berlaku walaupun di dalam kehidupan seharian. Ada saja yang mahu di kritik sehinggakan menimbulkan ketidakselesaan di kalangan kawan2. Saya seperti tidak mahu pendapat saya sahaja yang diterima. Ini anggapan yang salah. Maaf kepada semua rakan2 yang selalu terasa hati atau bengang dengan sikap seperti ini. Namun, ini adalah sifat semulajadi yang mahu meyakinkan orang sekeliling tentang pendapat yang dizahirkan berdasarkan pengalaman yang dikutip sepanjang suku abad kehidupan ini.

Diharapkan apa saja pengalaman dapat dikongsi bersama untuk menguatkan lagi generasi kita yang akan menjadi pemimpin negara ini pada suatu hari nanti.

No comments: