Apr 24, 2015

Antara Kerjaya dan Pendidikan Part 2

Baru-baru ini, saya terlibat dengan satu kemalangan kecil. Kereta saya secara tidak sengaja telah melanggar sebuah kereta di depan sebuah restoran (Restoran Minah Penang). Sebenarnya, bukanlah 100% salah saya kerana tidak berhati-hati. Tetapi pada mulanya, kereta saya telah di block oleh kereta terbabit menyebabkan ruang kawasan parking tersebut menjadi sempit. Dalam cubaan saya untuk keluar daripada parking saya, saya telah tidak sengaja terundur ke belakang dan melanggar kereta terbabit. Natijahnya, saya terpaksa ke balai polis untuk membuat laporan dengan tujuan untuk proses claim insuran membaiki kereta.

Tapi, itu bukan cerita saya untuk post kali ini. Cerita sebenar adalah tentang salah satu perbualan saya dengan tuan punya kereta yang saya telah langgar semasa kami sedang menunggu giliran untuk membuat report polis. Setelah beliau mengetahui status saya sebagai seorang pelajar, terkeluarlah satu statement dari beliau tentang urusan dengan pihak polis. Dia berkata, 'nanti bila you dah kerja, baru you tau camna polis-polis ni buat kerja'. Statement tu agak memeranjatkan saya. Saya bertanya di dalam hati, takkan bila dah kerja baru kita akan tahu kehidupan yang sebenar, tahu perangai polis, tahu perangai kerajaan bla bla bla. Tiba-tiba, ia mengingatkan saya tentang kenyataan seseorang lebih kurang setahun yang lalu, berkaitan perkara yang sama. Tetapi, kenyataan individu terbabit lebih arrogant dengan membawa maksud, student, they know nothing about the real world. Tidak ada langsung pengalaman, jadi golongan pelajar ni tidak layak untuk bercakap perkara-perkara berkaitan good governance atau bad governance. Saya pernah menulis hal ni sebelum ini (baca sini). Yang bestnya, hamba Allah terbabit siap pesan, 'good luck bila masuk alam pekerjaan nanti'. Lagi best, bukan dia seorang, ada seorang lagi pun siap kutuk dan maki hamun saya dengan mengatakan, 'kerja pun belum, nak cakap pasal politik'. Ia adalah respon kepada pendapat-pendapat saya berkaitan isu semasa dan politik.

Saya tidak salahkan mereka jika mereka tidak tahu tentang apa yang dinamakan pelajar ijazah tinggi. Yang pertama, mungkin mereka tidak ada pengalaman belajar di peringkat itu. Yang ada di memori mereka, mungkin cuma zaman student waktu ijazah sarjana muda. Tetapi selepas itu, mereka tidak tahu, dalam dunia pelajar ijazah tinggi ini, ianya tidak kurang dan ada ketikanya lebih memeritkan berbanding dengan alam pekerjaan. Waktu bekerja tidak ada tempoh, malah selalunya tidur malam pun kurang kerana mengejar dateline dan sebagainya. Dari segi relationship dengan dunia luar pun, tidak ada kurangnya. Tambahan pula jika penyelidikan itu memerlukan interaksi yang menyeluruh atau melibatkan kerjasama dengan agensi-agensi kerajaan atau pun swasta. Malah, ada ketikanya, interaksi dengan agensi-agensi sebegini memberi pengalaman dan membuka mata tentang tahap efisiensi dan profesionalisme mereka. Jadi, agak pelik jika ada yang keluarkan statement, bekerja mendedahkan kita kepada dunia sebenar.

Untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang beza antara student dan employee, saya bertanya kepada isteri saya, memandangkan beliau juga pernah menjadi pelajar sehingga ke peringkat PhD, kemudian berkhidmat sebagai pensyarah di universiti. Jawapan beliau, sama saja antara belajar dan bekerja. Yang berbeza, cuma tiap-tiap bulan dapat gaji, dan skop kerja itu lain sedikit. Dari segi masa dan interaksi dengan dunia sekeliling, masih sama, tidak banyak bezanya.

Mungkin, bagi individu ini, mereka rasakan dunia mereka leibh mencabar. Seperti yang saya sebutkan tadi, ini adalah kerana mereka tidak ada pengalaman tentang pengajian di peringkat lebih tinggi (master dan PhD). Mungkin di dalam fikiran mereka, kalau sebut pelajar ni, pergi kelas, buat assigment, hujung tahun ambik exam kemudian cuti semester kemudian ke kelas kemudian ambik exam, begitulah berulang-ulang sampailah saat berijazah. Sedangkan, bagi pelajar ijazah tinggi, tidak ada istilah cuti semester terutamanya yang belajar sepenuhnya dalam mod penyelidikan. Di marah oleh supervisor adalah perkara biasa. Berinteraksi dengan dunia antarabangsa dalam usaha untuk menulis artikel atau jurnal-jurnal penyelidikan adalah perkara biasa.

Meluahkan pendapat tentang apa perkara termasuk politik dan isu semasa, tidak perlu menunggu sehingga kita memasuki alam pekerjaan. Sesiapa saja boleh memberi pendapat. Memberi pendapat, bukanlah bermakna, orang lain perlu menerima pendapat kita semata-mata. Tetapi, ia lebih kepada corak pemikiran kita dan memberi kita dengan lebih jelas tentang variasi pemikiran di dunia ini. Inilah sifat insan yang dicipta oleh Allah sejak dulu hinggalah sekarang.

Jadi, tidak perlulah dibezakan semua itu semata-mata kerana perbezaan pendapat. Meraikan pendapat yang berlainan, lebih menunjukkan kepada orang lain tentang kematangan kita, tidak kisah samada yang telah bekerja atau yang masih struggle menuntut ilmu.

1 comment:

Unknown said...

Yes, great US Military force. Also, in his post you have given a chance to listen about US Military. I really appreciate your work. Thanks for sharing it. Mix Colored Pet Flakes