Mar 14, 2015

'Antara Kerjaya dan Pendidikan'

Ketika menulis pendapat di dalam mana-mana media sosial tentang politik, kerajaan dan isu-isu semasa, memang saya mendapat feedback yang pelbagai. Ada yang bersetuju, ada yang tidak bersetuju, malah ada yang mencemuh dengan kata-kata yang kesat (tak setuju la tu). Tetapi, yang menarik perhatian saya adalah apabila ada sesetengah daripada 'peng'komen tersebut dengan secara sinis mencemuh mengatakan, 'dia ni cakap saja pandai. Kerja pun belum, mana la dia tau realiti'. Sebenarnya, berkali-kali saya fikirkan sebelum mampu men'digest' statement se-umpama ini. Mungkin di fikiran mereka ini, saya ni masih pelajar yang sedang sibuk menelaah untuk menghadapi exam seperti SPM ataupun STPM ataupun ijazah pertama. Mungkin juga mereka ini merasakan bahawa mereka lebih berpengalaman kerana mereka telah menempuh alam pekerjaan yang penuh 'pancaroba'. Saya masih 'blur' dengan statement se-macam ni.

Saya rasa, tidak ada beza pun di antara mereka yang bekerja dengan mereka yang masih belajar, terutama-nya yang sedang melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah tinggi. Ini kerana, di peringkat ini, pelajar-pelajar memang didedahkan dengan dunia luar kerana banyak perkara yang perlu dilakukan. Bukan setakat menguruskan hal-hal berkaitan pengajian, malah mereka juga perlu berinteraksi dengan pelbagai agensi-agensi demi untuk memudahkan urusan berkaitan penyelidikan. Mengejar dateline, menyertai pelbagai persidangan, membantu pensyarah dan menguruskan geran penyelidikan merupakan sebahagian daripada pengalaman-pengalaman yang diperolehi oleh pelajar-pelajar ini. Sebab itu, ada di sesetengah universiti, pelajar ijazah tinggi tidak di panggil 'student' atau pelajar, tetapi di gelar sebagai 'candidate' atau calon. Malah, boleh di katakan bahawa selepas bergraduasi, mereka ini lebih berpengalaman daripada mereka yang telah kerja beberapa tahun.

Namun, apa yang mungkin membezakan antara mereka yang telah bekerja dengan mereka yang masih belajar adalah daripada segi pendapatan. Tidak dapat dinafikan, pelajar-pelajar biasanya lebih 'miskin' atau kurang pendapatan daripada mereka yang bekerja. Mereka ini tidak mampu untuk membeli rumah, kereta, membuat pinjaman peribadi, menggunakan kredit kad dan lain-lain "privilege" yang dinikmati oleh mereka yang telah mempunyai kerjaya. Namun, ini bukanlah satu halangan buat mereka untuk menimba pengalaman dalam kehidupan, samada melalui pemerhatian ataupun melalui pergaulan dengan rakan-rakan yang telah bekerja. Malah, ada di kalangan pelajar yang mempunyai pemerhatian yang sangat tajam serta signifikan terhadap sesuatu isu kerana mempunyai pengetahuan teori tentang sesuatu perkara berbangkit. Contohnya, calon doktor falsafah dalam bidang sains politik, pastinya mempunyai idea yang lebih mantap serta kritis tentang isu-isu politik kerana mereka ini setiap hari menggali teori tentang ilmu politik melalui 'literature review' yang mereka perlu lakukan dalam penyelidikan mereka. Malah, calon ijazah tinggi ini juga layak untuk memberi tunjuk ajar dan mungkin juga tutor kepada pelajar ijazah pertama kerana pengalaman dan pengetahuan mereka ini.

Jadi, kesimpulannya, setiap daripada kalangan kita mesti ada kelebihan serta kekurangan. Namun, kelebihan serta kekurangan itu, tidaklah membataskan kemampuan kita untuk memberi idea demi meraikan sesuatu pendapat. Setiap pendapat adalah berdasarkan pengalaman hidup setiap individu. Pastinya, perkara yang paling penting adalah kita menghormati pendapat itu walaupun ia tidak memaniskan lidah serta hati kita selepas mendengarnya.

Wallahuallam.

1 comment:

Unknown said...

Yes, great US Military force. Also, in his post you have given a chance to listen about US Military. I really appreciate your work. Thanks for sharing it. Unwashed Pet Flakes