Aug 25, 2009

'Hukuman Sebat Kerana Minum Arak'

Saya ada membaca blog Tun Mahathir Mohamad berkenaan dengan isu hukuman sebat terhadap seorang wanita Islam y meminum arak. Persoalan y ditimbul oleh Tun berkisarkan adakah terdapat dalil n bukti y jelas dalam perlaksanaan hukuman y mengikut undang2 syariah tersebut. Terdapat pelbagai percanggahan n ijtimak y boleh kita sandarkan terhadap hukuman2 y berlandaskan Islam ini.

Islam bukanlah agama y zalim. Bukan juga agama teroris. Hukum Syariah adalah berdasarkan al-Quran n hadith daripada Nabi SAW. Berkenaan dengan hukum minum arak, saya pernah mendengar bahawa sesiapa y meminum arak, maka ia wajib disebat dengan 80 sebatan. Namun, sebelum hukuman tersebut, perlulah diselidiki dengan sedalam2nya. Sekiranya didapati bersalah, perlulah orang y bersalah dinasihati, disuruh bertaubat kepada Allah SWT n berjanji tidak akan mengulanginya lagi. Namun, apabila ia ingkar, maka hukum sebat wajib dilaksanakan. Sebenarnya, hukuman sebegini bukan untuk menjatuhkan nama baik agama Islam, namun untuk menjadi iktibar kepada umat Islam y lain bahawa hukum Allah jelas. Sekiranya tidak bertaubat, mencari Allah semula, maka hukum akhirat y akan menanti. Kenapa perlu bersusah payah melakukan perkara y dilarang. Sekiranya Allah mengharamkan arak, maka ikut sahajalah. Pasti ada manfaat y akan kita dapati.

Pada pandangan saya, Jabatan Agama Islam tidak perlu tunduk kepada desakan mana2 pihak untuk menangguhkan hukuman tersebut. Tambahan pula, y bersalah merelakan dirinya untuk disebat. Mungkin denga cara y demikian, beliau akan merasa lebih tenang n tidak lagi malu untuk berhadapan dengan Allah semasa bersolat. Hormatilah semua pihak. Jangan diberi komen2 y secara tidak langsung akan membahagikan umat Islam ini kepada berpuak2. Kadang2, dalam melaksanakan hukuman sebegini, kita perlu tegas. Jangan takut bangsa lain mempersoalkan agama Islam kerana apa y dilakukan mereka hanyalah provokasi y x sudah2. Keindahan Islam dapat dihayati sekiranya kita sama mengikut suruhan Allah n meninggalkan apa y dilarang. Kita hanya hamba, bukan tuan di dunia ini.

No comments: