Jun 22, 2009

'Antara Pilihan dan Potensi'

Susah untuk kita puaskan hati semua orang. Setiap orang memiliki keinginan y berbeza2. Secara lahiriah pun, manusia dibezakan dengan perwatakan n mimik muka y pelbagai. Ada orang y nampak lemah lembut tetapi amat tegas ketika mempertahankan prinsip y didokongnya.

Orang selalu bercakap tentang potensi. Adakah potensi itu sekadar berpaut pada kebolehan individu semata2. Jawapannya pasti tidak. Adakah juga bergantung kepada IQ n EQ seseorang itu. Jawapannya adalah, ia terlalu subjektif. Adakah potensi boleh diukur hanya melalui pemerhatian secara kasar, tanpa perlu merujuk kepada faktor2 kebijaksanaan samada dari segi akademik n pemikiran y waras.

Pengalaman membentuk potensi. Namun, tidak semua potensi terbentuk melalui pengalaman. Hatta, akademiklah y menjadi penjana kepada halaju pembentukan potensi. Jarang sekali orang mempertikaikan perkara tersebut.

Namun bagaimanakah sesuatu organisasi itu menilai kepada potensi itu. Sekiranya kepada pengalaman semata2, maka tidak perlulah wujud institusi y menawarkan pembinaan IQ y lebih tinggi, iaitu universiti, kerana ada juga y mendakwa, tidak semestinya akademik akan membentuk satu sistem y cemerlang pada masa akan datang. Semua orang arif bahawa universiti adalah satu tempat dimana pembentukan seseorang modal insan itu akan memenuhi sistem y akan diterajuinya pada masa akan datang.

Terjadi sesuatu peristiwa dihadapan y saya mengetahui tanpa melalui sesiapa, seorang mahasiswa y pernah gagal didalam satu semester semasa pengajian di universiti (CPGA <1.8), selepas tamat bergraduasi, telah diterima untuk berkhidmat di sebuah kementerian y menguruskan hal-ehwal pengajian tinggi. Tidak pasti apakah bentuk potensi y dinilai oleh para penilai. Adakah potensi bekas pelajar ini y semasa di menara gading y telah mengetuai banyak persatuan itu n ini, mendokong 'aspirasi' universiti y diberi perhatian oleh penilai. Atau penilai sebenarnya tidak wujud . Bagi saya, tidak salah sekiranya mahu menggunakan kabel, tetapi biarlah logik.

Begitu juga, pernah terjadi seorang pelajar y kerap ponteng kelas, tidak menghantar tugasan amali salah satu subjek y diambilnya di universiti, sehinggakan ahli kumpulannya mendapat markah y tercorot, diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Tidak pasti samada kabel turut memainkan peranan, namun apa y penting, apakah potensi y dinilai sebenarnya. Dapat dipastikan juga bahawa pelajar ini mempunyai hubungan erat dengan sesetengah pihak atasan.

Sebenarnya, pembentukan modal insan bermula dari segi akademik n kebijaksanaan. Memang benar, sistem y akan ditunjangi oleh setiap orang di negara ini mahukan orang y sangat berpotensi termasuk dari segi pengalaman n kebolehan mentadbir. Tetapi dunia hari ini, kita tidak boleh menolak ke tepi faktor y mengikat kebolehan n kebijaksanaan. Negara maju tidak ada perkara2 sebegini. Jangan dibandingkan dengan 20 30 tahun y lalu. Zaman sekarang, akademiklah y menentukan jatuh bangun sesebuah bangsa.

p/s: Sayangkan bangsa tidak bererti takut untuk menegur..

1 comment:

Anonymous said...

Betul, betul, betul. Bila bercakap ttg perkara sebegini, org akan kata mcm lah tuan empunya diri tuh pun bagus sgt, nak komen psal rezeki org lain atau pun 'jealous'sbb dia tak dpt. tapi hakikatnya, sendiri pikir lah. dan yang paling hangin sekali, bila 'org-org yg tak berapa cerdik ni' dah diberi tawaran atau tugas secara kabel ni mula menunjukkan kepandaian mereka, siap mengajar kita yg 'suci dalam debu'nih, for example lah kan. padahal tak sedar diuntung, result dia lebih hampeh daripada kita ni, dok overseapun asyik 'merepeat' paper and belas ehsan mat salleh utk lulus. what a shame, mengabih kan duit rakyat. Sedor-sedor le diri tu skit. sampai bila lah dok mcm ni, cek det pun dah tua, melayu yg ada, 'baguih dok ada'. hmmm. mmg tak puas ati.