Dec 15, 2008

'Sikap Jelik Penguatkuasa'

Malaysia mempunyai banyak undang2 y bagus dan hebat dalam melindungi kepentingan dan keselamatan rakyatnya. Namun, undang2 ini menjadi sampah kerana tidak dikuatkuasakan selayaknya. Setiap bulan, pasti akan muncul pelbagai peraturan baru y bertujuan untuk memudahkan kehidupan rakyat namun y berlaku adalah sebaliknya.

Y terbaru, akibat dari kes tanah runtuh n kemalangan bas y mengorbankan banyak nyawa, wujudlah perbagai peraturan y bertujuan mengelakkan kejadian sebegitu daripada berulang. Ironinya, peraturan itu hanya wujud diatas kertas tanpa sebarang pelaksanaan y sewajarnya. Kes tanah runtuh pernah berlaku, begitu juga dengan kemalangan bas, namun ia masih berulang. Apakah puncanya? Puncanya tidak lain dan tidak bukan adalah sikap jelik pihak2 y betanggungjawab dalam menguatkuasakan peraturan2 y mereka cipta. Ini y dinamakan birokrasi. Pada hemat saya, kerajaan y ada hanya mampu mencipta peraturan tanpa ada kesedaran untuk menguatkuasa.

Sebagai contoh, pelaksanaan pemakaian rear seatbelt oleh penumpang2 kereta. Mereka mencadangkan peraturan baru ini tanpa ada usaha untuk menyelesaikan peraturan2 lama y lebih penting. Contohnya, mewajibkan semua lori dan bas membesarkan lampu belakang mereka kerana y terdapat sekarang amatlah kecil berbanding dengan saiz bas dan lori. Selepas wujudnya peraturan, jalankan penguatkuasaan y ekstrim untuk mendidik setiap individu y terlibat untuk lebih patuh kepada undang2 y memberi kebaikan kepada semua pihak. Rakyat Malaysia terkenal kerana sikap mereka y susah untuk ditunjuk ajar. Mentaliti mereka sukar diubah. Inilah y sepatutnya ditekankan dalam proses penguatkuasaan undang2, bukan hanya menguatkuasakan peraturan selepas bencana berlaku.

Memang betul, kajian menunjukkan bahawa peri pentingnya untuk memakai rear seatbelt, namun tolonglah, berikan perhatian sewajarnya kepada peraturan sedia ada.

Selepas harga minyak turun, di mana pihak penguatkuasa pengawalan harga barang2. Harga barangan harian masih tinggi. Sibuk bercakap setiap hari tentang penurunan harga barang tetapi hasilnya x ada. Begitu juga dengan aktiviti penyeludupan minyak. Bukan kerana penyeludup lebih bijak, tetapi sikap pihak penguatkuasa y makan gaji buta. Sekiranya setiap sikap penguatkuasakan undang2 ini dapat diubah, pastinya negara akan lebih makmur dan rakyat lebih selamat.

p/s : Aku angin jugakla bila kerajaan Kedah sibuk nak buka kandang babi. Kalau dah kandang babi tu berteknologi tinggi, x bau busuk, bersih n sebagainya, aku cadangkan kerajaan negeri pimpinan parti Islam itu membuka kandang babi itu di depan Masjid Zahir atau di tengah2 Alor Setar! Napa nak g buka kat kampung orang pulak!!!

1 comment:

FuzAma said...

SETUJU!!!

btw..kami bukan cari buruk. yg baik kami puji. tapi nak buat camna. lebih banyak buruk dari baik. lagipun. betul tetap betul. salah tetap salah.

pasal seatbelt. jgn kan yg belakang. yg depan pun banyak lagi tak pakai.kami faham. bercakap mudah. melaksana susah. tapi yg susah tu. tak mustahil kan?

p/s: tetap anak jati KEDAH sampai mati!