Sep 19, 2008

'Perpaduan dalam hubungan antara kaum'

Malaysia merupakan sebuah negara y begitu unik dengan budaya y pelbagai. Ini adalah hasil hubungan erat antara kaum n masyarakat majmuk y menjadi model kepada negara2 membangun y lain. Sikap pemurah kaum Melayu menjadi penyebab kepada situasi menang2 kepada semua kaum y hidup aman dalam negara y pesat membangun ini.

Kaum2 lain sperti India,Cina, Sikh n lain2 y telah berhijrah n mendiami bumi bertuah ini sejak 200 ratus tahun y lalu pasti lebih bersyukur apabila melihat keadaan rakyat di tanah kelahiran nenek moyang mereka y kebanyakkannya hidup miskin n dalam keadaan y amat daif. Di sini, ada dianatara mereka y berjaya menjadi jutawan n hartawan n mendapat semua peluang untuk memperbaiki kehidupan mereka. Formula y digunakan oleh kerajaan semasa membentuk negara ini amatlah berkesan n belum ada negara di dunia y dapat mengekalkan keharmonian antara kaum selain dari Malaysia.
Justify Full
Namun, perkembangan y melanda negara kebelakangan ini amatlah membimbangkan. Hubungan antara kaum amatlah rapuh hasil dari perkembangan politik pasca PRU-13. Dalam hal ini, semua kaum bertanggungjawab menimbulkan pergeseran antara mereka. Kontrak sosial mula dipertikaikan n ada y mula mempersoalkan hak2 kaum2 y lain. Ini perkembangan y amat menakutkan. Ketidakstabilan dari segi sosioekonomi n politik akan menyebabkan negara menghadapi pelbagai krisis termasuklah ketiadaan pelabur2 y akan melabur di Malaysia. Ini akan mengganggu ekonomi negara n sekiranya dibiarkan, Malaysia pasti terjerumus ke dalam kegawatan ekonomi sekali lagi.

Mereka2 y menimbulkan masalah ini tidak berfikir kesan ini semua. Mereka hanya mengejar kuasa n kekayaan diri sendiri sahaja. Perjuangan di dalam politik juga adalah untuk mendapatkan wang n pangkat semata2, bukan untuk menjadikan negara ini sebuah negara maju. Mereka rela untuk mewariskan kepada anak cucu mereka negara y tidak stabil n miskin. Amatlah sedih hati para pejuang kemerdekaan sekiranya mereka masih hidup apabila melihat perkembangan y seperti ini. Pentingnya, hubungan antara kaum harusah kekal harmoni sampai bila2. Janganlah di ungkit perkara y boleh menimbulkan amarah kaum lain. Jangan sesekali timbulkan perkara2 sensitif.

No comments: