Jan 22, 2011

'Serangan Anjing'

Pada 9 Januari 2011 yang lepas, sebilangan dari rakyat Malaysia dikejutkan oleh berita tentang serangan anjing terhadap seorang warga Ireland (Irish), Sullivan Maurice, dari Water Port Parie, Ireland di sebuah kebun buah-buahan di Teluk Bahang, Pulau Pinang (baca sini). Mangsa dipercayai diserang oleh anjing jenis Mongrel yang merupakan anjing daripada kacukan beberapa baka anjing dan disifatkan sebagai anjing yang sihat serta tidak ganas (rujuk sini). Namun, yang terjadi adalah sebaliknya kerana anjing itu telah membunuh seorang pelancong serta keadaan mayat yang begitu ngeri seolah2 mangsa telah terbunuh akibat serangan tanpa belas kasihan.

Mangsa dipercayai mengenali anjing itu sehari sebelum itu. Menurut pemilik anjing tersebut, sehari sebelum kejadian, mangsa sempat bermain2 serta memberi makan kepada 2 ekor anjing tersebut. Pada hari kejadian, anjing tersebut dibiarkan tidak terikat. Mangsa yang sedang berjalan2 di kebun durian tersebut untuk merakam gambar, telah diserang oleh anjing itu. Pada masa kejadian, teman wanita mangsa ada bersama namun beliau tidak mampu melakukan apa2 kerana anjing itu yang terlalu ganas menyerang mangsa serta tidak boleh didekati.

Melalui sumber2 yang dipercayai, saya telah melihat gambar2 mayat mangsa. Keadaan mayat Maurice yang begitu teruk menggambarkan betapa beliau terseksa sebelum kematiannya. Bahagian muka serta telinga sebelah kirinya terkoyak, dengan luka besar seperti di bahanm jerung. Bahagian bawah dagunya terbelah. Di lehernya, terdapat beberapa lubang dipercayai bekas gigitan taring anjing tersebut. Tangan kanannya dari bahagian siku ke pergelangan tangan hancur isinya sehingga menampakkan tulang. Begitu juga dengan bahagian pinggang serta pahanya. Daging di bahagian tersebut seperti disiat serta dibahagian tangan kiri, terdapat banyak luka akibat cakaran haiwan tersebut.

Saya juga difahamkan bahawa anjing itu merupakan baka yang ganas yang digunakan untuk judi anjing (laga anjing). Kandang yang digunakan untuk mengurung anjing itu ditinggikan dindingnya. Ini adalah untuk mengelakkan anjing itu daripada melompat keluar. Persoalannya, mengapa anjing yang sebegitu ganas sehingga memerlukan kandang khas yang tinggi dindingnya dibenarkan untuk dipelihara. Adakah pemilik anjing tersebut mempunyai lesen untuk memelihara anjing daripada Majlis Pembandaran Pulau Pinang (MPPP)? Adakah pihak MPPP melihat dahulu anjing yang dipohon lesennya untuk dipelihara samada ia daripada baka yang jinak atau pun ganas.

Saya, secara peribadi dari dahulu sehingga kini tidak menyukai anjing terutamanya anjing gelandangan atau anjing terbiar. Saya selalu terfikir, mengapa terdapat sebilangan pemilik anjing yang memelihara anjing yang besar serta garang hanya semata-mata untuk menjaga rumah. Melalui pemerhatian saya, anjing yang kecil pun sudah memadai untuk dipelihara sebagai penjaga rumah kerana bunyi salakannya yang begitu kuat. Apabila jadi perkara sebegini, bagi saya, anjing itu tidak sepatutnya dipersalahkan kerana mereka tidak mempunyai akal. Mereka menyerang kerana sifat mereka yang sememangnya ganas. Sepatutnya, pemilik anjing di kebun Teluk Bahang itu perlu di dakwa kerana kecuaian sehingga menyebabkan kematian. Saya masih hairan, kenapa keluarga mangsa tidak mengambil tindakan terhadap pemilik anjing tersebut.

Kejadian yang berlaku sepatutnya membuka mata pihak berkuasa tempatan (PBT) agar lebih serius serta memperketatkan undang2 pemilikan anjing di Malaysia. Anjing yang dibenarkan dipelihara adalah jenis yang kecil serta jinak serta sentiasa diikat dan dikurung di premis2 yang diberi lesen anjing. Anjing2 liar pula perlu sentiasa dipantau. Di Pulau Pinang sahaja, anjing2 liar ini begitu banyak berkeliaran sehingga menakutkan pejalan2 kaki. Pemerhatiannya mudah jika kita mahu menuduh PBT ini tidak melakukan kerja. Jika kita melihat anjing A berkeliaran pada hari ini di satu kawasan, sekiranya lepas sebulan apabila kita melalui kawasan tersebut serta melihat anjing yang sama, maka memang betul, PBT tidak bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas mereka. Tambahan pula, sudah menjadi sikap buruk orang kita yang sentiasa menunggu sesuatu kemalangan berlaku, baru akan ada tindakan yang diambil untuk membetulkan masalah yang berpunca daripada sikap tidak bertanggunggjawab pihak2 berkuasa.

Seperti kes anjing liar di USM beberapa tahun lalu. Apabila ditanya, kenapa tiada tindakan diambil untuk menangkap anjing liar itu. Jawapan yang diberikan menggambarkan tahap pemikiran serta sikap pihak2 berkenaan yang tidak bertanggungjawab. Alasan mereka, apabila mereka datang pada waktu siang (waktu bekerja), tidak nampak kelibat anjing yang berkeliaran kerana anjing2 itui aktif di waktu malam. Mereka tidak dapat menangkap anjing2 itu pada waktu malam kerana waktu kerja mereka sudah habis pada pukul 5. Lihatlah sendiri, sikap2 sebegini kadang2 tidak boleh dimaafkan sekiranya ada kes orang diserang anjing. Kemudian, apabila kemalangan sedemikian terjadi, pelbagai alasan yang diberikan untuk menutup kelemahan serta sikap tidak bertanggungjawab mereka.

Saya harap, kepada sesiapa yang mempunyai jiran yang memelihara anjing yang besar serta garang, laporkanlah kepada balai polis yang berhampiran supaya ia direkodkan. Apabila terjadi apa2, senang untuk diambil tindakan. Kepada pemilik anjing, tidak perlulah memelihara anjing2 yang ganas. Hormatilah jiran. Jika anda tidak suka untuk mendengar bunyi bising azan pada waktu pagi, begitu juga jiran2 anda tidak suka mendengar anjing anda menyalak pada waktu malam.

1 comment:

Anonymous said...

I seldom leave comments on blog, but I have been to this post which was recommend by my friend, lots of valuable details, thanks again.