Jan 17, 2011

'Bila Azan Dipertikaikan'

Menjadi satu kesalahan serius apabila kita menghina sesuatu agama di muka bumi ini. Tidak ada mana2 agama di muka bumi ini yang mendakwa bahawa agama yang mereka anuti merupakan satu jalan dan arah yang salah. Tidak kira penganut Islam, Kristian, Judaism, Buddha n sebagainya termasuk y tidak mempunyai agama yang mendakwa fahaman mereka merupakan fahaman y tidak benar. Ini yang cuba kita faham mengapa masih wujud sebahagian manusia diluar sana yang masih tidak menghormati agama anutan orang lain.

Ia berlaku bukan di luar negara, di negara2 bukan Islam. Ia berlaku dinegara yang diisytiharkan sebagai negara Islam orang pemimpinnya (dan saya menyokong pengisytiharan ini). Memang benar, Islam ditegakkan di bumi Malaysia ini, namun tidak secara agresif serta extremis, namun secara sederhana agar kefahaman tentang agama y mulia ini dapat sampai kepada rakyat Malaysia y bukan beragama Islam. Namun, apa y menyedihkan, setelah lebih 50 tahun perlembagaan digubal, dengan menjadikan Islam sebagai agama rasmi persekutuan Malaysia, masih ada y BODOH y mendakwa beliau tidak tahu tentang agama ini.

Saya mendengar tentang berita seorang peguam menghantar memorandum kepada kerajaan tentang suara azan dari masjid yang berhampiran rumahnya di Lembah Pantai. Si bodoh ini mendakwa bahawa azan itu mengganggu ketenteramannya. Tadi, di Buletin Utama dilaporkan bahawa si bodoh y juga seorang peguam itu memohon maaf secara terbuka terhadap seluruh umat Islam y tersinggung akibatg tindakannya. Beliau juga turut menyatakan bahawa beliau tidak tahu bahawa ini akan menyinggung perasaan umat Islam di Lembah Pantai n Malaysia.

Persoalannya, sudah berapa lama si bodoh itu menjadi rakyat Malaysia? Adakah beliau tidak tahu bahawa Islam agama rasmi serta sebagai seorang peguam, beliau sepatutnya tahu untuk menghormati perlembagaan negara. Beliau juga perlu sedar tidak ada sesiapa pun boleh mempertikaikan hak umat Islam yang menjadi tuan di negara ini. Ini adalah satu contoh menunjukkan bahawa terdapat segelintir masyarakat pendatang y menjadi rakyat negara ini selepas kemerdekaan negara, mula bersikap seperti kaduk naik junjung serta diberi betis nakkan paha. Bangsa yang tidak tahu berterima kasih ini tidak habis2 mencipta provokasi untuk memporak-perandakan negara. Bermula dengan tragedi 13 Mei 1969 sehingga ke hari ini, saya yakin masih wujud gerakan aktif untuk mereka menjadi tuan dinegara ini. Berapa ramai daripada bangsa ini y sudah lebih 50 tahun merdeka masih tidak tahu berbahasa Malaysia. Hal ini sering terjadi apabila mereka ini mahu berurusan di agensi2 kerajaan. Masih tidak boleh berkomunikasi dengan bahasa kebangsaan (baca sini). Adakah ini yang dinamakan rakyat Malaysia?!

Sepatutnya, orang y membuat onar sebegini patut ditahan di bawah ISA. Namun, apa boleh buat, ISA sekarang diterajui oleh menteri yang tidak berkelayakan, lembut lembai serta pengecut. Sepatutnya, untuk menjadi menteri y bertanggungjawab untuk menjadi keselamatan dalam negara, seorang itu perlu menjadi tegas serta mempunyai perwatakan garang y menyebabkan setiap orang takut n hormat kepadanya. Ini tidak, cuma memberi amaran saja dari dulu, kini n sampai bila2 selagi beliau masih menjadi menteri.

Ini bukan hal kecil serta terpencil. Ini merupakan masalah serius. Tidak boleh habis dengan setakat memohon maaf. Nanti akan ada lagi si bangsat n bodoh y tampil melakukan tindakan provokasi y sama, kemudian meminta maaf. Dah orang Islam pula berpeluk tubuh dan membiarkan agama mereka dihina. Memang, agama Islam menggalakkan kita saling maaf memaafkan, namun tidaklah sampai kesucian agama pun turut dicemarkan. Saya tidak menyuruh atau membuat provokasi untuk umat Islam bertindak balas. Namun, saya hanya meminta agar kerajaan y ditunjangi oleh orang Islam agar bertindak tegas serta pantas apabila isu seumpama ini timbul. Jangan asyik nak siasat sahaja n mengambil masa terlalu lama sehinggakan isu itu menjadi dingin. Uruskan semasa ia masih panas agar menjadi pengajaran kepada mereka y cuba untuk menggugat ketenteram masyarakt berbilang kaum di bumi y kita cintai ini. Kalau nak menang di PRU nanti, kerajaan perlu berterusan mengambil hati umat Islam agar mereka merasakan kerajaan ini serius untuk mempertahankan perlembagaan n menjamin kesucian Islam akan terus terpelihara.

Kepada sesiapa y masih cuba untuk menghina Islam, dengar sini, saya akan sanggup mati demi mempertahankan Islam!!

1 comment:

Nisah said...

100% agree with you on this!