Jul 1, 2010

'Langkah yang Bagus!

Hari ini, saya menerima surat pekeliling daripada supervisor, berkenaan dengan masalah trafik di dalam kampus sejahtera ini. Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Naib Canselor serta mesyuarat Lembaga Pengarah Universiti telah sebulat suara mengambil keputusan untuk melaksanakan sistem 'clamping' atau kunci tayar kenderaan terhadap mana-mana kenderaan y meletakkan kenderaan mereka sesuka hati di bahu-bahu jalan atau di kawasan y boleh menghalang lalu-lintas. Tindakan 'clamp' ini akan dilaksanakan oleh Jabatan Keselamatan USM. Ini merupakan tindakan bijak untuk mendisiplinkan warga kampus secara keseluruhannya. Undang2 ini akan mula dilaksanakan pada 1 September 2010.





Apa y lebih penting, diharapkan supaya tindakan penguatkuasaan ini dilakukan secara konsisten serta tidak kompromi samada pihak atasan universiti, pensyarah kanan, pensyarah, pegawai-pegawai, staff serta para pelajar. Juga tidak boleh diberi kelonggaran atau layanan 'double standard' kepada orang2 tertentu. Juga, terhadap pelajar2 dari negara2 Timur Tengah y terkenal dengan sikap cuai ketika memandu serta tidak menghormati pengguna jalan raya y lain di dalam kampus. Mereka ini setiap kali melanggar aturan, meletakkan kereta di bahu2 jalan serta menghalang kenderaan y lain terutamanya ketika waktu solat Jumaat. Ada juga y meletakkan kenderaan di tempat letak kereta Dekan Pusat Pengajian serta bersikap kurang ajar ketika ditegur. Saya berpendapat, Jabatan Keselamatan harus menjadi lebih tegas, tidak hanya cuma hangat-hangat tahi ayam seperti isu sticker kenderaan serta roadblock di dalam kampus. Perkara2 ini cuma dapat dilihat dilakukan dengan penuh agresif ketika awal2 semester. Ada pula semasa roadblock, tidak menahan kenderaan pelajar asing terutama dari Timur Tengah walaupun jelas mereka tidak mempunyai sticker USM. Ini disaksikan sendiri oleh pelajar y ditahan pada masa y sama atas kesalahan y sama.

Tindakan ini amatlah bagus dan saya amat mengalu-alukan tindakan sebegini diambil. Sepatutnya, di luar kampus juga pihak berkuasa harus melaksanakan sistem sebegini. Di Eropah terutamanya di Dublin, sistem ini dilaksanakan dengan penuh konsisten n agresif sehingga tidak akan dapat kita lihat kenderaan diletakkan secara sebarangan serta tidak membayar parking. Pendapatan melalui 'clamping program' sahaja mencecah jutaan Euro setiap tahun. Inilah y kita mahu, disiplin melalui penguatkuasaan undang2 y konsisten.

Diharap, pihak Universiti akan terus tampil untuk menjadi ikon universiti y sejahtera. Warga kampus y bijak pandai semestinya akan menyokong setiap usaha y dilakukan untuk mewujudkan persekitaran akademik y kondusif untuk semua.

No comments: