Jun 30, 2010

'Jentik Sikit'

Dah lama x menulis. Kejaran masa menjadikan idea n isu untuk ditulis menjadi basi. Masa y terhad mengurangkan waktu untuk membaca n meluangkan masa mendalami ilmu semasa. Mungkin sesetengah pembaca setia telah mula meninggalkan blog ini. Apa pun, semoga masa y sebegini terhad dapat dikongsi oleh semua.

Untuk entri kali ini, saya ingin menjentik beberapa isu y mungkin telah diarifi oleh semua orang.

Jemaah Islamiah(JI)

Isu JI ini telah menarik perhatian saya walaupun setakat hari ini, perkara ini seakan telah selesai kerana tidak ada perkembangan terkini mengenainya. Saya mendengar pelbagai cerita2 n pendapat2 umum daripada ahli2 politik serta orang awam. Ada y mempercayai, tidak kurang pula y mengandaikan bahawa ia adalah ciptaan pihak kerajaan untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada masalah kepimpinan parti kerajaan.

Harakah isu Jumaat 25 Jun 2010 menyiarkan pandangan beberapa pemimpin utama PAS berkenaan isu ini. 90% daripada pihak pembangkang berpendapat bahawa isu JI ini adalah sandiwara kerajaan. Paling melucukan adalah pandangan daripada pemimpin2 pembangkang. Presiden PAS berpendapat bahawa isu JI ini menghina Islam dikalangan golongan bukan Islam. Saya sedikit ketawa mendengar komen bodoh sebegini. Sejak bila PAS peduli tentang perasaan bukan Islam n isu penghinaan agama ini. Sejak bersahabat dengan DAP n PKR ini, PAS menjual identiti serta perjuangan y mereka bawa selama ini. Saya fikir mungkin Presiden terlupa siapa y menggalakkan ahli2nya menentang bukan Islam. UMNO dituduh kafir kerana bekerjasama dengan MIC n MCA. Padahal Islam tidak pernah menghalang tindakan y sedemikian. Maka, tafsiran agama mereka bertuhankan politik telah menghina Islam secara tidak langsung. Hari ini tidak boleh bekerjasama dengan bukan Islam, esok boleh pula. Bukankah ini secara tidak sedar menghina Islam sebagai agama y tidak berpendirian. Saya fikir, eloklah JI ini mengebom rumah mereka2 ini, baru mereka percaya.

Siapa agaknya y gemar berdemostrasi itu n ini, terutama selepas solat Jumaat. Berbaring dihadapan kereta sultan serta menghina Sultan Melayu? Bukankah ini menghina Islam. Baru lepas solat, kemudian mengotorkan masjid n perkarangan dengan demonstrasi haram. Dulu, rakyat dituduh kafir sekiranya memilih wakil rakyat BN y bukan Islam. Ayat Quran diputar belitkan untuk membenarkan kenyataan sebegini. Tetapi sekarang, bukan Islam pula dijadikan calon mereka. Mewakili PAS pulak tu. Padahal UMNO tidak sesekali membenarkan bukan Islam bertanding atas tiket UMNO tetapi atas tiket BN melalui MIC serta MCA. Karut betul perjuangan mereka ini.

Anwar kata, JI ini permainan kerajaan. Nampaknya, Anwar mungkin salah seorang y mendapat manfaat sekiranya benar kerajaan cuba mengalihkan perhatian rakyat kepada isu2 nasional. Maka, kes mahkamahnya mungkin akan ditangguhkan lagi atas sebab keselamatan daripada ancaman JI.

Jihad serta syahid

Ramai y terus-terusan menggunakan isu jihad n syahid ini untuk kepentingan politik. Amat kotor serta jijik bila agama digunakan sebagai alat politik. Padahal, ramai y tidak sedar, ramai pemimpin mereka bermain2 dengan al-Quran serta hadith untuk membenarkan perlakuan mereka y tidak betul. Ramai juga y mentafsirkan ayat al-Quran secara berkepentingan. Menggunakan isu jihad serta syahid ini sebenarnya menghina Islam itu sendiri. Islam bukan dibina dengan menggunakan pedang serta kekerasan. Islam dibina diatas landasan iman n takwa. Kalau kita menggunakan senjata jihad dengan menafsirkan sebagai kekerasan perlu dibalas dengan kekerasan, maka kita sebenarnya tidak faham apa maksud jihad itu. Adakah sekiranya ada orang y berjihad dari segi ekonomi akan digelar as-syahid apabila beliau meninggal dunia.

Banyak perkara y perlu di dalami untuk kita melaksanakan jihad. Jihad ini wajib kepada semua orang y beriman. Namun, untuk memperolehi syahid, ia semua adalah terletak di tangan Allah SWT. Jangan mudah mendakwa orang itu syahid n sebagainya hanya kerana pemikiran ekstrem y kita bawa. Untuk jangkamasa panjang, ia akan menjadi satu hinaan kepada agama kita sendiri.

Minggu lepas, kereta saya telah ditoreh oleh individu y tidak bertanggungjawab. Saya fikir saya tidak ada musuh diluar sana. Namun rupa-rupanya ada juga y menyimpan dendam terhadap kritikan serta pandangan y saya beri. Saya mencipta musuh tanpa saya sedari. Saya mencipta musuh melalui dunia maya y tidak bersempadan ini. Saya tidak pasti siapa y melakukannya. Saya harap bukan mereka y amat berbangga dengan jihad y melakukannya kerana sekiranya benar, adakah ini jihad y mereka perjuangkan. Ini adalah tindakan pengecut!They didn't have the 'balls'. Saya harap, ia adalah hanya perbuatan budak2 nakal.



No comments: