Jan 16, 2010

'Gerhana Matahari'

Semalam, terjadi lagi peristiwa alam y membuktikan kekuasaan Allah SWT iaitu gerhana matahari. Kejadian berlaku lebih kurang pukul 3 dan berakhir 3 jam kemudian. Di Malaysia, gerhana matahari hanya berlaku separa, tidak sepenuhnya. Gerhana penuh untuk kali ini telah melintasi negara2 seperti India, Pakistan, China n beberapa negara Afrika. Juga di Sri Lanka n Maldives. Seingat aku, kali terakhir gerhana penuh berlaku, semasa aku masih bersekolah iaitu pada tahun 1995. Gerhana itu terjadi di Sabah, lebih tepat lagi di Kudat. Juga pada tahun 1998, gerhana turut berlaku di Mersing. Tahun lepas juga, pernah berlaku di Indonesia. Gerhana separa berlaku di Alor Setar, Kedah dan negeri2 di sebelah utara semenanjung Malaysia.

Semalam, aku sempat menyaksikan keajaiban itu, daripada bumbung paling atas school Biologi USM. Aku, Syafiq, Aiman n Kak Nunu memang excited la dok tengok gerhana tersebut. Di masjid USM, ramai y berkumpul untuk melihat fenomena alam tersebut n seterusnya melakukan solat sunat gerhana.

Pada zaman Rasulullah SAW juga telah berlaku gerhana matahari penuh di semenanjung Arab. Para penduduk di situ mengaitkan kejadian dengan kematian putera baginda iaitu Ibrahim bin Muhammad SAW. Namun Rasulullah menerangkan di dalam khutbahnya sesudah solat sunat gerhana bahawa peristiwa tersebut hanya bukti kekuasaan Allah, tidak ada kaitan dengan kematian putera baginda. Fenonema ini berterusan berlaku sehinggalah pada zaman moden ini.

Gerhana terjadi apabila bayangan bulan melindungi cahaya matahari daripada memasuki bumi. Bayangan bulanlah y menjadikan sesuatu kawasan itu dapat melihat gerhana matahari. Ia hanyalah fenomena alam, tidak ada kaitan dengan kepercayaan khurafat serta tahyul. Sebagai orang y beriman kepada Allah n Muhammad SAW, kita seharusnya bersyukur kerana diberi peluang untuk Allah memperlihatkan kekuasaannya.

Gerhana juga tidak ada kaitan dengan terjadinya kiamat. Memang benar, terdapat hadis2 y menceritakan tentang tanda2 kiamat. Namun, Allah y Maha Berkuasa, tidak akan memperlihatkan apa sahaja y menjadi rahsiaNya. Agak mudahlah sekiranya itu n ini diberikan tanda n isyarat. Semua y berlaku di dunia ini berlaku mengikut sunah Allah SWT. Pergerakkan planet n bintang2 semuanya terjadi mengikut aturan y telah ditetapkan. Kiamat pasti tiba, samada bertanda or tidak. Sebagai seorang muslim, saya percaya kepada Allah tentang hari kiamat, bukan kepada gerhana. Tidak perlu mengjangkakan bila berlaku kiamat. Apabila kita mengaitkan sesuatu y terjadi adalah tanda kepada satu perkara lain, maka kita akan menjadi seseorang y tahyul serta syirik di dalam amalan agama kita. Selama ini, tidak pula saya mendengar gerhana merupakan salah satu daripada tanda2 kiamat. Kalau ada, pasti Rasulullah telah isikan maklumat ini di setiap terjadinya gerhana di semenanjung Arab y kalau diikutkan kepada sejarah, telah berlaku sebanyak 4 kali semasa hayat baginda.

Agama ini bukan agama y berdasarkan ilusi. Ini adalah agama y berteraskan fakta. Apabila muncul golongan y ingin menunjukkan itu n ini adalah sebahagian daripada Islam padahal ianya tidak benar, maka agama kita tidak ubah seperti agama2 lain y tidak terlepas daripada imaginasi manusia y sukakan perkara2 y tidak masuk akal.

2 comments:

Afzainizam said...

Salam dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com

Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami … kami sedang berusaha membaca older post entry kamu…. Wow entry yang menarik

Salam sebuah persahabatan salam perkenalan dari kami salam dihulur tanda sebuah perkenalan ….

Semoga kami menerima respon yang baik dari kamu…. Thanks againt…

Pada suatu perkenalan yang baru
yang tidak disangka-sangka
satu jalinan persahabatan
di antara kita

dek keluhuran
ketulusan hatimu
sifat memahamimu
dalam mengeratkan hubungan

dalam jalinan persahabatan
sesungguhnya
kunci sebuah persahabatan
adalah pengertian dan kepercayaan

Salam ziarah salam kunjungan persahabatan dari
http://firestartingautomobil.blogspot.com/

Peeka Syuhada said...

blog walking..nice blog dude~
exstudent KMM??
common join us here http://lovekmm.ning.com/