Jan 11, 2010

'Gereja Dibakar!'

Kelmarin dan semalam berita arus perdana juga di blog2, melaporkan n mengulas tentang kejadian kebakaran y berlaku di beberapa buah gereja sekitar ibu kota n insiden serangan bom api keatas gereja2 tersebut. Sebenarnya, ini bukanlah sesuatu perkara y wajar dilakukan kerana ia hanyalah akan lebih mengeruhkan keadaan. Namun, persoalannya, siapakah y bertanggungjawab? Adakah benar orang Islam y menjadi dalang disebalik semua ini. Semuanya masih didalam siasatan polis. Jadi, sebagai rakyat biasa, menjadi lebih bijak sekiranya kita tunggu n mendengar hasil siasatan itu nanti. Jangan terburu2 melemparkan tuduhan bahawa serangan itu adalah hasil tindak balas orang Islam terhadap isu kalimah Allah minggu lepas. Mungkin perbuatan itu dilakukan oleh bukan Islam juga y sengaja ingin menimbulkan provokasi n melaga2kan rakyat dinegara ini.

Walau apa pun tindakan balas terhadap kekurangajaran gereja2 Kristian y menimbulkan isu ini, ia bukan sesuatu y menjadi asas di dalam Islam n Islam menentang segala bentuk ekstremis walaupun ia adalah bertujuan untuk membela Islam itu sendiri. Konsep asas Islam adalah saling hormat menghormati, tidak menimbulkan kekacauan n mengelakkan pergeseran. Namun, sekiranya y melakukan serangan ke atas gereja itu merupakan orang Islam, maka pihak gereja perlu mentalbiahkan n bermuhasabah tentang mengapa perkara sebegini terjadi, jika mereka sendiri y cuba bermain dengan api.

Kerajaan pula perlu bersikap adil kepada rakyat. Ketika majoriti rakyat y beragama Islam melahirkan bantahan, mengapa perlu kerajaan memberi sumbangan serta merta RM 500 ribu kepada gereja y dibakar padahal belum tahu lagi siapa y bertanggungjawab. Apa akan jadi apabila didapati y membakar itu adalah pihak gereja sendiri semata2 untuk meraih simpati atau mencipta provokasi kepada orang Islam. Tidak ia akan mendukacitakan masyarakat majoriti tersebut. Kerajaan sepatutnya perlu tunggu n lihat apa y sebenarnya berlaku. Apabila gereja menghina orang Islam n orang Islam bangun membantah, kerajaan menyuruh supaya bersabar n menunggu keputusan rayuan. Perlu mengikut saluran undang2. Tetapi apabila berlaku kepada gereja, tindakan serta merta terus diambil. Adakah sekarang kita amat takut kepada agama lain. Islam tiada kekuatan. Kerajaan Islam berterusan menjadi seperti tidak mampu mempertahan Islam sebaik2nya. Kenapa kita perlu menari mengikut rentak y mereka mainkan. Kita adalah majoriti. Y sebetulnya, merekalah y perlu merasa bersalah dengan apa y telah mereka lakukan kerana merekalah y memulakan semua ini.

Begitu juga, parti2 politik, ada y menyokong puak2 Katholik ini. Y sedihnya, pemimpin2 ini beagama Islam. Mungkinkan dunia ini akan berakhir kerana telah muncul pemimpin y beragama Islam menjadi munafiq dengan menjual maruah agamanya sendiri. Menyokong tindak tanduk kafir samalah seperti bersekongkol dengan mereka. Kasihan, akibat kepentingan politik, agama menjadi barang dagangan y tidak bernilai harganya. Apa akan jadi. Perlukan kita hanya berdiam diri. Dimanakan pembela2 Islam y dahulunya amat lantang bersuara. Kenapa masing2 menikus sahaja apabila melihat perangai tidak enak pemimpin sebegini. Rasanya, kalau perkara sebegini berterusan, maka Islam akan hancur n hanya boleh didapati pada nama sahaja. Bangunlah kita, kita pertahankan agama mulia ini sehingga ketitisan darah terakhir...

No comments: