Oct 6, 2009

'Bagan Pinang'

11hb Oktober, rakyat Malaysia akan sekali lagi melihat satu pilihanraya kecil y kesekian kalinya selepas pilihanraya umum PRU-12. Calon2 sudah diumumkan. BN akan menentang PAS satu lawan satu. PAS akan mewakili sahabat2nya di dalam Pakatan Rakyat (PR), untuk menjadi wakil rakyat di kawasan y boleh dikatakan kubu kuat BN itu. Calon BN, Tan Sri Isa Samad, y pernah digantung daripada parti UMNO akibat politik wang, merupakan calon y boleh dipertikaikan kewibawaannya untuk menjadi wakil rakyat y baik.

BN pada masa ini bertungkus lumus untuk membersihkan namanya y corot akibat hilangnya kepercayaan rakyat akibat daripada pemerintahan y tidak bijak oleh bekas Perdana Menteri y ke-5. Sokongan rakyat nampaknya semakinnya meningkat walaupun di dalam semua pilihanraya kecil sebelum ini, BN menunjukkan rekod buruk dengan memenangi 2 kerusi sahaja berbanding dengan PR y berjaya 7 kerusi. Stigma buruk rakyat perlu dipulihkan kerana BN merupakan parti y banyak berjasa di dalam membangunkan Malaysia menjadi seperti hari ini.

PAS masih lagi dengan sikap buruknya iaitu mempermainkan agama semata2 untuk berkuasa. PKR hanyalah parti y memperjuangkan nasib individu y memang buruk moralnya. DAP pula dengan konsep Malaysian Malaysianya. Hanya BN sahaja melalui UMNO y tampak begitu jelas matlamat n halatuju untuk membangunkan negara.

Kenapa harus dipersoalkan seorang y pernah terlibat di dalam rasuah boleh menjadi calon. Ia sudah dihukum bukan. Kenapa seorang peliwat boleh menjadi wakil rakyat. Sedangkan bukan sahaja agama, malahan di dalam masyarakat sekalipun orang2 sebegini dipandang jijik. Namun, mungkin akibat dunia sudah nak kiamat, orang2 sebegini y diambil untuk menjadi ketua. Sungguh malang orang2 y bersama2 dengannya.

Namun, apa y paling dibenci apabila akan berlangsungnya sebuah pilihanraya, ialah apabila melihat didalam berita tv wajah2 calon y baru nak pergi rumah ke rumah untuk berkempen. Padahal, nasib rakyat sebelum pilihanraya tidak ada siapa y peduli. Masa itulah janji2 palsu ditaburkan. Entah apalah malangnya menjadi rakyat kerana selalu diketuai oleh orang2 y hipokrit n berpura. Saya harap, pengundi di DUN 31 Bagan Pinang, buatlah pilihan y tepat agar nasib rakyat akan terus terbela. Buanglah wakil rakyat y jelas hanya mahu memenuhkan perut sendiri n membiarkan rakyat menderita.

No comments: