Apr 18, 2009

'PilihanRaya lagi!'

Kalendar Suruhanjaya Pilihanraya(SPR) tahun ini mesti akan penuh dengan Pilihanraya Kecil. Masakan tidak, belum pun habis suku kedua 2009 telah menyaksikan 3 pilihanraya kecil telah diadakan. Kehilangan wakil rakyat akibat kematian tidak dapat dielakkan, tetapi kehilangan akibat perletakan jawatan secara tidak bertanggungjawab adalah salah demi kepentingan rakyat.

Mengapa mahu menjadi wakil rakyat sekiranya tidak dapat berfungsi dengan baik? Y menjadi mangsa adalah rakyat akibat kejahilan n kerakusan wakil rakyat y langsung tidak boleh dimaafkan ini. Skandal, rasuah, penyalahgunaan kuasa n sebagainya menjadi semakin serius pasca PRU-13. Ini secara tidak langsung mendedahkan bahawa rakyat telah tersalah pilih calon untuk mewakili mereka. Mengundi atas sentimen emosi n ketidakwarasan akal fikiran merugikan rakyat sendiri.

Parti Keadilan Rakyat(PKR) adalah sebuah parti y ditubuhkan hanya untuk kepentingan individu tertentu n keluarganya. Parti y dilihat tidak langsung bertujuan membela agenda Melayu, sekarang ini diterima baik oleh sebilangan besar masyarakat hasil daripada kelemahan Perdana Menteri y ke-5 Malaysia n pembebasan pemimpin de-facto mereka, Anwar Ibrahim. Sebilangan besar penyokong PKR juga adalah dari golongan muda y lahir selepas pembentukan Malaysia pada tahun 1963. Tidak pernah merasai susah untuk menebus tanahair dari penjajah, golongan ini secara membabi buta menyokong PKR, berdemonstrasi n melakukan kekacauan demi kepuasan diri n mengikut darah muda mereka. Ini dapat dilihat semasa berlakunya proses peralihan kuasa di Perak dahulu. Mereka dengan begitu biadap, menderhaka kepada raja mereka sendiri.

Di kampung saya, semasa PRU-13 y lepas pun wujud ramai golongan ini. Mereka kadang2 menjadi begitu kurang ajar apabila mempertahankan ideologi mereka. Tidak perlulah diceritakan lebih lanjut, tetapi cukuplah dikatakan mereka akan meninggikan suara kepada sesiapa sahaja y memperkatakan sesuatu tentang parti mereka, tidak kira orang tua @ orang muda y sebaya dengan mereka.

Sebenarnya rakyat tidak perlu lagi pilihanraya. Fikirkanlah tentang nasib rakyat. Berapa ramai y melarat, kais pagi makan pagi. Wang y akan digunakan untuk pilihanraya lebih baik diberi untuk membeli beras kepada golongan miskin. Janganlah bazirkan duit rakyat lagi. Jadi wakil y rakyat sebaik-baiknya. Ingat, setiap pemimpin bertanggungjawab kepada y dipimpin. Jangan jauhkan syurga Allah dari diri sendiri atas nikmat y sementara di dunia.

p/s: Camnalah peliwat boleh jadi pemimpin?! Rosak dunia ni.

No comments: