Dec 11, 2008

'Aku Darah Anak Malaysia'


Sebenarnya, agak keterlaluan bila mengatakan aku anak Malaysia tanpa ada ciri2 spesifik sebagai anak Malaysia y begitu cintakan negara. Title di atas, cam tajuk satu novel Ramlee Awang Murshid (Kerol should know this novel). Recently, aku rasa, terlalu lah ekstrem dalam rasa kecintaan kepada negara. Rasa cam nak halau jer semua pendatang y ada kat Malaysia ni. Tapi, u see, tanpa mereka ni semua, kat KL sana nu, tinggal Kg Baru jer la y paling moden. Bukan orang Melayu x mampu nak memodenkan negara, tetapi agak perlahan sikit. la Kira, Wawasan 2020 akan jadi Wawasan 2200 la.

Dahulu, seluruh dunia kenal dan tahu di mana letaknya Melaka. Sekarang ni, jangan kata Melaka, ramai y tahu tentang apa ada di Malaysia. Melayu dah jadi me'layu'. Kononnya, nak mempertahankan negara ni tapi nampak ramai y sedang menjualnya.

Aku memang rasa sakit hati bila aku lihat, contohnya, bila ada orang kita y warnakan rambut sebijik macam orang putih. Apa orang putih buat semua nak ikut. Sampaikan orang putih pakai baju sejuk, ramai orang kita pakai baju sejuk walaupun kat luar sana tu panas cam nak gila. Alasan dia, ni fesyen terkini. Fesyen pun ikut logik la. Ni sampai kalau pakai jacket bulu masa tengahari buta, x cam orang gila ka nama dia tu. Y peliknya, y camtu semua nak ikut. Tapi bila orang putih jadi saintis, cipta itu, cipta ini, xder sapa pulak y nak ikut or tiru. Pelik betul la.

Satu ketika dulu aku pernah di gelar 'Ultra Malay' oleh sedara mara aku sebab selalu dok cakap berapi2 pasal ketuanan Melayu. Tapi aku belum sampai ke tahap tu lagi. Aku rasa la kan, satu hari nanti, Melayu pasti hilang di bumi Malaysia ni. Aku nak cadangkan la, sementara Melayu masih memegang tampuk Malaysia sekarang ni, better kuarkan duit beli tanah kat mana2. Kot2 la nanti ni kita di halau atau terpaksa merempat di negeri sendiri.

Tapi, apa2 pun, darah aku adalah darah anak Malaysia!

4 comments:

FuzAma said...

nanti bkn melayu je hilang....semua pun hilang..yela..dah kiamat!

bisik sikit: pastinya Islam tetap gemilang!

NA said...

aku bace je title ni terus aku eager nak bace entry ko ni...ingat kan pasal novel ADAM..tgk2 bukan..ermm...ok2..
aku pun AKU DARAH ANAK MALAYSIA

Anonymous said...

saya tabik cik taib!tabik spring lg..hehe..

Anonymous said...

Sori Kerol, aku pinjam jap tjuk novel ko. Aku suka la title tu sbb berjiwa beb..