Nov 25, 2008

'Adakah kita jahil'

Semasa zaman sebelum merdeka dahulu, ramai tokoh2 agama y muncul y menyebarkan dakwah Islamiah. Antaranya ialah, Sheikh Tahir Jalaluddin, Syed Sheikh Syed Ahmad Al-Hadi n lain2 y menjadi pelopor kepada gerakan tajdid atau reformasi pemikiran. Mereka y membawa pemikiran tokoh2 ulama terkemuka iaitu Sayid Jamaluddin Al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh di Universiti Al-Azhar, Mesir. Mereka ini menentang pemikiran kuno dan sempit dalam Islam dan cuba mengembalikan Islam di landasan Al-Quran n hadith. Maka berlakulah pertembungan di antara Kaum Tua n Kaum Muda.

Apakah pentingnya kita harus berfikiran terbuka, tidak sempit dalam agama? Ia adalah untuk menjadikan agama ini relevan dan dapat menarik minat bukan Islam untuk mendekatinya. Jadi, setiap pemikiran sempit perlulah dikikis demi memartabatkan lagi agama y suci ini. Namun, perubahan ini agak susah kerana sikap ramai di antara kita y terlalu sempit n tidak mahu menggambarkan betapa indahnya Islam ini.

Solat adalah tiang agama. Walaupun dimana kita berada, solah adalah wajib walaupun dalam keadaan sedang berperang. Solat bukan untuk menyusahkan, tetapi untuk menjadikan kita mengingati Allah SWT walau dimana kita berada. Solat boleh dilakukan di mana2. Umar al-Khattab r.a semasa hayatnya pernah bersolat di tepi gereja semasa menduduki Baitul Maqdis. Bukan kerana tidak boleh bersembahyang di gereja tapi untuk mengelakkan fitnah n kekeliruan pada umat Islam, Umar bersembahyang di sebelahnya. Beliau tahu umat Islam selepasnya ramai y tertutup pemikirannya. Lagipun tidak boleh bersembahyang di dalam gereja selagi ada gambar2 n patung2. Jika tidak, tidak ada salahnya. Bumi Allah dihamparkan seluas2nya untuk kita beribadat. Solat sah dilakukan asalkan tempat solat tidak bernajis, kotor n sebagainya.

Namun ramai y berfikiran sempit sekarang. Kata mereka solat perlulah dilaku dengan sempurna. Ini adalah betul tetapi sekiranya darurat atau tidak berkesempatan, solat boleh dilakukan di mana sahaja. Dari Amir bin Rabiah r.a, 'Aku selalu melihat Rasulullah SAW semasa bermusafir bersolat sunat di atas kenderaan baginda (unta) dengan menghadap arah laluannya'.

Kita tidak jahil, cuma kita terlalu berfikiran jumud. Kita selalu menjadikan Islam itu sesuatu y susah. Padahal Allah SWT mempermudahkan kita kepada setiap urusan jika kita ikhlas untuk mengagungkanNya. Jumudnya orang Islam pada hari ini menyebabkan agama mereka semakin terhakis dari muka bumi ini. Sikap suka menyusahkan perkara mudah menjadikan individu n organisasi Islam tidaklah dipandang tinggi lagi. Buktinya boleh dilihat kepada umat Islam n organisasi Islam di Malaysia ini sendiri. Kita takut n marah apabila mendengar orang Islam murtad. Tapi sedarkah kita, kitalah penyebabnya. Kita selalu menggambarkan Islam ini seperti menyusahkan.

Umat Islam hari ini malas membaca. apa y mereka fikirkan adalah hasil dari semaian ilmu y jumud n tidak berkembang. Selepas pertembungan Kaum Muda n Kaum Tua, kita mengharapkan akan tumbanglah pemikiran sempit namun tidak, ianya telah berakar umbi dalam masyrakat kita sehingga ke hari ini. Usaha y besar perlu dilakukan untuk menjadikan pemikiran Islam kuno dipupuskan. Ia adalah penting demi memakmurkan Islam n menyebarkan dakwah dengan lebih berkesan.

No comments: