Mar 31, 2010

'Macam-macam Hal Y Tidak Kita Jangkakan'

Dunia semalam dikejutkan dengan dua siri letupan di Moscow. Serangan berani mati itu ditujukan kepada orang awam y sedang menaiki tren metropolitan di Moscow. 2 pengebom berani mati wanita, menjadi dalang y membunuh 38 nyawa termasuk mencedera 3 pelajar Malaysia. Agak mendebarkan hati apabila mendapat berita tersebut kerana seorang sepupu saya sedang berada di Moscow. Agak bernasib baik, kerana pada waktu kejadian, beliau tidak menaiki subway tersebut walaupun ia merupakan pengangkutan utama di Moscow. Sempat berbual dengannya semalam dan kelmarin, alhamdulillah, beliau selamat namun turut berasa trauma dengan apa y berlaku. Secara automatiknya, dunia akan terus menuding jari kearah masyarakat Islam untuk bertanggungjawab ke atas apa y berlaku. Menurut cerita sepupu, 2 wanita itu bertudung, sebab itu orang Islam dituduh terlibat. Padahal, tudung itu cuma pakaian y boleh dipakai oleh sesiapa. Penganut Kristian ortodok di Canada juga memakai skaf ala tudung y dipakai oleh orang Islam. Mengapa tidak dituduh mereka?

Terorisme yang dikaitkan dengan umat Islam adalah satu bencana pada abad ini. Islam y sepatutnya menjadi agama keamanan, dikaitkan dengan keganasan. Menurut cerita sepupu, selepas kejadian di Moscow itu, seorang remaja Islam diserang n dipukul akibat salah faham y timbul. Ini adalah tragedi ketika umat Islam sedang bergelut mengejar duniawi. Orang Arab y kaya, terus berboros, bersekongkol dengan orang bukan Islam terutamanya barat untuk menghancur umat Islam sendiri. Membina gedung2 y tinggi melangit menjadi keutamaan. Isu Israel-Palestin y menjadi kunci keamanan sejagat terus dianaktirikan. Sebenarnya, dengan kekayaan n nikmat y diberikan oleh Allah, umat Islam mampu bersatu untuk menjadi kuat. Israel tidak boleh dipersalahkan dalam krisis ini. 100% kesalahan adalah datang dari umat Islam sendiri. Ada y begitu cintakan Islam, namun bersifat ekstremis. Ada y kurang memahami Islam, tidak mahu menambahkan kecintaan pada Islam n umatnya. Ada y membabi buta sahaja mentafsirkan agama ini. Kurang membaca n berguru menjadi faktor utama kehilangan jati diri di kalangan umat Islam.

Kemudian, seluruh rakyat Malaysia digemparkan dengan berita pelawak terkenal, Din Beramboi tiba2 koma akibat keracunan air kencing tikus. Setiap pagi ramai y ceria dengan karenahnya, tiba2 sahaja dia sedang bergelut dengan ajal. Siapa tahu, perkara2 sebegini akan terjadi kepada diri masing2. Ajal datang tidak bertanda serta berisyarat. Tidak lewat walau semikro saat. Allah serta Muhammad SAW memberi kita peringatan tentang perkara ini 5 kali sehari iaitu melalui solat. Sebab itu, apabila kita masbuq untuk mengikut imam untuk solat jemaah, kita digalakkan terus mengikut apa y imam lakukan ketika solat. Kalau imam sujud, kita perlu terus turun bersujud. Ini adalah kerana, kita tidak tahu bila ajal kita. Takut nanti, ketika kita menunggu imam bangun untuk rakaat seterusnya, Allah akan mencabut nyawa kita sedang kita belum bersolat.

Selepas ini, setiap daripada kita berhati2lah. Kalau mencari tempat untuk makan, carilah tempat y bersih. Kita tidak tahu ajal kita, namun kita perlu berusaha untuk teruskan hidup. Kadang2 kita fikir, Allah lebih sayangkan orang y diambil nyawa, namun sebenarnya Allah sayangkan semua hambanya, sebab itu dia memperlihatkan kematian orang2 di sekeliling kita, agar kita lebih berusaha untuk menjadi manusia y bertakwa.


3 comments:

Anonymous said...

tak perlu menuduh org lain gile. thats rude! u never learn.

Hafezul said...

Sebenarnya nak tulis, he is 'out of mind'. Ni kira salah intrepretasi la ni..Ok, statement tu dah di padam.By the, who are u? Did u ask me before to not become rude? I never learn of what??(just curious)

Anonymous said...

ilove to read people's blog, coz sometimes, they gave me very good info and opinion. i followed yours also. but sometimes, in my opinion, u didnt choose the correct words to express your feeling and hurts other people. we are human and i believe that we should improve ourself . thats all.