Mar 6, 2009

'Nyawa Manusia Semakin Murah'

Mungkin dahulu kita boleh mengatakan manusia hidup di dalam zaman purba. Tiada undang2. Kalau ada pun mungkin kita dengan bangganya mengatakan ia adalah undang2 rimba. Y kuat berkuasa, y lemah, ditindas. Dahulu orang mungkin berbunuhan kerana maruah, kerana menjaga kawasan mereka, daerah, negeri dan seterusnya keamanan negara. Senjatanya mungkin hanya parang, keris, tombak dan kadang2 mungkin hanya dengan tangan kosong. Namun seringkali dilontarkan pelbagai gelaran pada manusia silam tentang kononnya keganasan y telah mereka lakukan.

Mungkin mereka tidak hidup dizaman pintar n serba moden ini. Namun, kiranya, boleh kita dakwa bahawa mereka lebih bertamadun dari kita. Mungkinkan teknologi y merosakkan kita. Aku rasa, perlu ada satu menyelidikan y mendalam tentang kaitan diantara teknologi n 'kerosakkan otak' manusia pada zaman sekarang.

Akhbar hari ini melaporkan bahawa pada tahun 2008, sebanyak 652 kes bunuh telah berlaku di seluruh pelusuk Malaysia. Secara nisbahnya., boleh kita katakan lebih kurang 2 pembunuhan berlaku setiap hari. Persoalannya, kenapa ia masih berlaku pada zaman y kononnya bertamadun seperti kita ini. Tidak kecil jumlahnya 2 kes sehari walaupun jika dibandingkan dengan 30 juta rakyat Malaysia. Persekitaran kita semakin tidak selamat. Dalam hal ini kita tidak boleh mengharapkan pihak berkuasa sahaja y menjaga keamanan, kita juga perlu melibatkan diri dalam menyediakan persekitaran y selamat untuk kita n anak2 kita.

Susah sebenarnya untuk menyatakan langkah2 y perlu diambil dalam menangani masalah sebegini. Namun, apa y penting, diri kita perlu sentiasa mengambil langkah 'pre-caution' agar kita tidak menjadi mangsa seterusnya. Dadah, pelacuran, along n bermacam2 lagi aktiviti2 haram menjurus kepada peningkatan kes2 bunuh. Sehingga terdapat kes2 bunuh kanak2 n remaja y melakukan pembunuhan. Di sini, sebagai warga y bertanggungjawab, kita perlu sentiasa berhubungan n bekerjasama dengan pihak berkuasa, menjaga keselamatan diri n harta benda. Kita tidak tahu apa y akan terjadi pada esok hari. Namun kita mempunyai daya untuk mengubahkannya..

p/s : tiada p/s untuk kali ini.

No comments: